Monday, January 04, 2010

KOLEKSI HADITH RASULULLAH S.A.W.

| |
0 comments
MENGUBAH CIPTAAN ALLAH S.W.T.
Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah melihat seorang kanak-kanak yang telah dicukur sebahagian rambutnya dan sebahagian yang lain dibiarkannya. Lalu baginda melarang mereka dari berbuat sedemikian sambil bersabda:
"Cukurlah semuanya atau biarkanlah semuanya." (Hadis riwayat Abu Daud).
Kesimpulan Hadis:
1- Larangan dari mencukur sebahagian rambut dan meninggalkan sebahagian yang lain. Larangan di sini ialah larangan yang sangat dibenci manakala hikmat dari larangan ini ialah kerana dia cuba mengubah ciptaan Allah s.w.t.
2- Harus mencukur rambut keseluruhannya dan harus juga membiarkannya kesemuanya dengan syarat kebersihannya hendaklah dijaga dan tidak menyerupai kaum perempuan.
BUMI AKAN MENJADI SAKSI
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w membaca ayat ini: Yang bermaksud:
Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah s.w.t. dan RasulNya yang lebih mengetahui.
Baginda s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Dorongan supaya melakukan amalan soleh dan menjauhkan diri dari melakukan maksiat.
2- Kemampuan Allah s.w.t menjadikan benda-benda yang keras dapat bercakap di mana bumi akan memberi saksi terhadap setiap perkara yang berlaku.
3- Larangan keras terhadap orang yang melakukan maksiat, walaupun dia jauh dari pandangan orang lain tetapi bumi tetap akan memberi saksi di hadapan Allah s.w.t yang menjadi hakim di hari kiamat kelak.
KELEBIHAN MEMBERI MAKAN KETIKA BERBUKA PUASA DIBULAN RAMADHAN
Diriwayatkan daripada Zaid bin Khalid al-Juhaniy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:
1- Penjelasan tentang kelebihan orang yang menjemput orang yang berpuasa berbuka malah disunatkan berbuat demikian serta dorongan supaya melakukannya.
2- Dalam tindakan menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka terdapat seruan kepada kasih-sayang, persamaan dan bantu-membantu di kalangan umat Islam.
3- Pahala seperti ini akan diganjarkan kepada sesiapa sahaja yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka walaupun hanya dengan sebiji kurma, seteguk air minum atau seteguk susu.
AMALAN PEMBERI SYAFA'AT DIHARI KIAMAT
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:
"Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba pada hari kiamat." (Hadis riwayat Imam Ahmad).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:
1- Di antara kelebihan ibadat puasa ialah ia akan memberi syafaat kepada orang yang berpuasa pada hari kiamat kelak apabila umat Islam menunaikannya secara sempurna dengan meninggalkan makan, minum, hawa nafsu, bercakap dengan percakapan yang diharamkan, melihat kepada benda yang diharamkan dan mencari rezeki melalui cara diharamkan.
2- Kelebihan bacaan Al-Quran di mana ia akan memberi syafaat kepada orang yang membacanya pada hari kiamat kelak.

CINTAKAN DUNIA
Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;
"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".
H.R. Abu Daud
Keterangan
Memang benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Keadaan umat Islam pada hari ini, menggarnbarkan kebenaran apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Umat Islam walaupun mereka mernpunyai bilangan yang banyak, iaitu 1,000 juta (1/5 penduduk dunia), tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walau pun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya.
Sebenarnya, segala kekalahan kaum Muslimin adalah berpunca dari dalam diri kaum muslimin itu sendiri, iaitu dari penyakit 'wahan" yang merupakan penyakit campuran dari dua unsur yang selalu wujud dalarn bentuk kembar dua, iaitu “cinta dunia” dan 'ttakut mati". Kedua-dua penyakit ini tidak dapat dipisahkan. "Cinta dunia" bermakna tamak, rakus, bakhil danti dak mahu mendermakan harta di jalan Allah s.w.t. Manakala “takut mati" pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi negeri akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agarna Allah s.w.t.
Kitaa berdoa agar Allah s.w.t. menurunkan mushrahNya kepada kaum muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan di dunia dan di akhirat. Insyallah.

DOA MALAM LAILATUL QADAR
Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Apa pendapat kamu sekiranya aku mengetahui (mendapati) malam lailatulqadar, apakah yang harus aku baca pada malam tersebut? Baginda s.a.w. bersabda:
"Bacalah doa: Yang bermaksud: Ya Allah! Sesungguhnya Engkau adalah Zat Yang Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan, oleh yang demikian ampunilah diriku)."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:
1- Permintaan yang paling penting bagi orang Islam ialah kesuciannya dari segala dosa dan penebusan diri dari perbuatan maksiat.
2- Galakkan supaya memohon keampunan daripada Allah s.w.t dan sentiasa memohon keampunan tersebut lebih-lebih lagi pada masa yang dimakbulkan segala doa terutamanya pada malam lailatulqadar.
3- Di antara tanda-tanda malam lailatulqadar ialah terasa lapang dada, orang Islam terasa tenang jiwa bersama Allah s.w.t, cuaca dan suasana malam dalam keadaan sederhana serta matahari terbit pada waktu pagi dengan cuaca yang putih tanpa memancarkan sinaran.

ORANG MUKMIN YANG DIUJI ALLAH S.W.T.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Sabar menghadapi cubaan boleh menghapuskan segala dosa.
2- Cubaan yang paling dahsyat adalah cubaan yang dihadapi oleh para nabi kemudian orang-orang soleh seterusnya ke bawah secara berturut-turut
SETIAP UMAT ADA UJIANNYA
Diriwayatkan daripada Kaab bin Iyadh r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya setiap umat itu ada ujiannya dan ujian umatku adalah harta kekayaan. " (Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
Allah s.w.t menjadikan harta sebagai perhiasan kehidupan dunia dan menjadikan fitrah kejadian manusia lebih cenderung kepada harta dan suka mengumpul harta, oleh yang demikian umat Islam hendaklah berhati-hati di dalam mengumpulkan harta di mana dia hendaklah mengumpulkan harta yang halal dan menjauhkan diri dari mengumpulkan harta yang haram.
SOLAT SUNNAT ENAM RAKAAT
Diriwayatkan dari Abi Hurairah r.a sabda Rasulullah s.a.w
" Barangsiapayang solat sesudah maghrib enam rakaat dimana tidak berkata-kata ia diantaranya dan kata-kata buruk, menyamailah solat itu baginya dengan ibadah 12 tahun"
BALASAN SYURGA PADA YANG SABAR
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda di dalam Hadis Qudsi: Allah s.w.t berfirman:
"Tidak ada balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang) dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala daripadaKu (dengan bersabar). " (Hadis riwayat Imam Bukhari).

Kesimpulan Hadis:
1- Tabah dan sabar menghadapi musibah adalah merupakan tanda-tanda kesempurnaan iman manakala keluh-kesah dan bimbang adalah merupakan tanda-tanda kelemahan iman.
2- Keagungan ganjaran tabah menghadapi musibah.
DIHARAMKAN MEMASUKI SYURGA
Bersabda Rasulullah s.a.w
"Tiada seorang pembesar yang mati sedang ia mati dalam keadaan menipu rakyatnya,melainkan Allah akan mengharamkannya memasuki syurga."

AMALAN PALING UTAMA
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah ditanya:
"Apakah amalan yang paling utama? Baginda s.a.w. bersabda: "Beriman kepada Allah s.w.t Sahabat bertanya lagi: Kemudian apa? Rasulullah s.a.w bersabda: Jihad pada jalan Allah s.w.t. iaitu berjuang pada jalan Allah s.w.t. dan Sahabat bertanya lagi: Kemudian apa? Rasulullah s.a.w bersabda: Haji Mabrur iaitu ibadat Haji yang diterima"
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Masud r.a katanya: Aku pernah bertanya Rasulullah s.a.w:
"Apakah amalan yang paling utama? Baginda s.a.w. bersabda: Sembahyang pada waktunya. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda s.a.w. bersabda: Berbakti kepada kedua orang tua. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda s.a.w. bersabda: Berjuang pada jalan Allah. Kemudian aku bertanya lagi kepada Baginda s.a.w., semata-mata ingin menemani dan menjaga perasaan Baginda s.a.w."
Adakah jihad ke arah pembangunan dan ekonomi seperti yang disyorkan oleh media massa itu dapat mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t? Apa matlamat jihad pembangunan dan ekonomi itu, disandarkan kepada apa ? Keranamu Malaysia ? Dimata dunia ? Dapatkah harta benda kita di bawa ke liang lahad dan menjadi penolong kita di akhirat ?
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang akan mengikuti mayat dan dua daripadanya akan pulang. Hanya satu sahaja yang akan bersamanya dalam kubur. Perkara tersebut ialah: Kaum kerabat, harta benda dan amalannya. Semua kaum kerabat dan harta bendanya akan pulang, manakala yang kekal bersamanya ialah amalannya *
Firman Allah s.w.t yang bermaksud : Demi sesungguhnya! Jika kamu terbunuh pada jalan Allah (dalam perang Sabil), atau kamu mati (mati biasa - semasa mengerjakan kebajikan umum), sesungguhnya keampunan dari Allah S.W.T. dan rahmatNya adalah lebih baik (bagi kamu) dari apa yang mereka (orang-orang kafir dan munafik) itu himpunkan (meliputi segala jenis kesenangan hidup). - Surah Al-Imran 157.

PENYESALAN DIHARI KIAMAT
Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :
"Orang yang paling menyesal pada hari Kiamat ialah lelaki yang ada peluang menuntut ilmu di dunia tetapi ia tidak mengambil kesempatan menuntutnya, dan lelaki yang mengajar ilmu kepada orang lain; lalu yang belajar darinya mendapat faedah dari ilmu itu sedangkan ia sendiri tidak mendapat apa-apa."
PENJELASANNYA
Hadis ini menggalakkan umat Muslimin supaya menggunakan segala kesempatan hidup di dunia untuk mempelajari ilmu-ilmu pengetahuan yang berguna kepada kehidupan keagamaan dan keduniaannya. Dengan ilmu pengetahuan yang betul, dapat dilakukan amalan-amalan ibadah yang betul. Amalan ibadah tanpa ilmu pengetahuan yang betul boleh menjerumuskan seseorang ke dalam bida'ah dan kekeliruan yang merosakkan agamanya.
Disamping itu ilmu pengetahuan boleh membuka ufuk pemikiran dan mendalamkan kesedaran dan keinsafan yang menguatkan keyakinan dan tauhidnya terhadap Allah s.w.t., dan dengan demikian akan meningkatkan darjatnya disisi Allah di hari Kiamat kelak.
Hadis ini juga menggariskan satu panduan yang penting iaitu tujuan belajar ialah beramal sama ada ia seorang pelajar atau seorang guru, kerana amalan itu merupakan nilai ilmu dan nilai seseorang yang berilmu.
Kata pepatah Arab "Ilmu tanpa amal laksana pokok tanpa buah" alangkah ruginya seseorang guru yang tidak mandapat apa-apa guna dari ilmunya sedangkan orang yang belajar darinya memungut keuntungan -keuntungan yang abadi

PENANGGUHAN HUTANG
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Baginda s.a.w. bersabda:
"Sesiapa yang menangguhkan hutang orang yang belum dapat membayarnya atau membebaskannya, pada hari kiamat kelak Allah s.w.t. akan menaunginya di bawah naungan Arasy, di mana pada hari tersebut tidak ada naungan kecuali naunganNya."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Galakan supaya bertolak ansur dengan orang yang berhutang sama ada secara menangguhkan tempoh pembayaran hutang ataupun secara membebaskannya dari kesemua hutang atau sebahagiannya sahaja.
2- Kelebihan orang yang bertolak ansur dengan orang yang berhutang di mana dia akan mendapat ganjaran yang sangat besar dan mendapat balasan yang baik di akhirat kelak.
3- Kelebihan mempermudahkan kepentingan orang lain dan menghulurkan bantuan kepada mereka serta harus berurusan dengan cara hutang.
ADAB MAKAN DAN MINUM
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:
"Apabila salah seorang di antara kamu makan, hendaklah dia makan dengan menggunakan tangan kanannya dan apabila dia minum hendaklah dia minum dengan menggunakan tangan kanannya kerana sesungguhnya syaitan itu, dia makan dengan menggunakan tangan kirinya dan minum juga dengan menggunakan tangan kirinya." (Hadis riwayat Imam Muslim).

Kesimpulan Hadis:
1- Makruh makan dan minum dengan menggunakan tangan kiri kerana ianya adalah di antara adat-adat syaitan dan sesiapa yang melakukan sedemikian, bererti dia menyerupai syaitan.
2- Sunat mengutamakan anggota sebelah kanan di dalam semua perkara sehinggalah di dalam persoalan memakai kasut dan keluar dari rumah.
3- Ancaman dari melakukan perkara yang jelas disebut di dalam hadis sebagai perbuatan syaitan.
Read More

Kisah bersama Su, Zu, As, Mag dan Is

| |
0 comments
Kisah bersama Su, Zu, As, Mag dan Is........selamat membaca

Aku dan Su
Su, dah lama aku melupakan kau. Tak macam dulu. Contohnya tadi, aku betul-betul lupa, Su. Pagi tu, aku bangun lambat. Dekat-dekat pukul lapan. Kelam kabut aku bersiap untuk ke kelas, mana tidaknya, malam tadi aku tidak tidur semalaman. Assignment bertimbun. Report makmal latihan la, latihan Kaedah Berangka la, ulasan buku la. Tu belum lagi dengan preparation kuiz elektronik esok. Lecturer-lecturer ni pun satu, macam dah pakat ramai-ramai je nak bagi assignment banyak-banyak. Diaorang ingat aku ni apa? Robot ke? Menyesal aku tak siapkan awal-awal assignment tu. Kalau tak, takdela ia jadi macam ni. Minta maaf, Su. Aku bukannya tak nak jumpa kau, tapi kau faham-faham je lah keadaan aku. Bukan kau sorang je aku lama tak jumpa, Su. Zu pun lama aku tak jenguk.

Aku dan Zu
Kesian Zu. 'Sorry' bebanyak la, Zu. Aku sekarang lambat balik kelas. Pukul satu. Tu pun kalau takde kelas petang. Kalau ada kelas petang, harus aku terpele'ot. Balik je, lapar-lapar tu, aku terus je pergi kedai Mak Ngah. Ala, kedai nasi lemak 'power' tu. Lepas pekene nasi lemak Mak Ngah, aku tak lengah,terus tidur. Kadang-kadang sekejap, biasanya lama. Aku tahu, Zu. Dulu aku rajin jumpa kau 'time-time' macam ni, tapi sekarang aku pun tak tau kenapa aku tak dapat jumpa kau. Aku takde masa, Zu.

Aku dan As
As, kau sorang lagi kawan rapat aku dulu. Nampak macam aku dah mengabaikan kau aje sekarang ni. Aku sibuk, As. Petang-petang aku pergi 'library', 'study'. Takpun, ada meeting time tu. Kau kan tau, aku presiden Kelab Kebersihan. Kejap-kejap ada je program. Aku kene jaga anak-anak buah aku tu. Diaorang tu bukan tau sangat buat keje. 'Meeting' pulak tu, bukan tau nak sekejap, mesti lajak sejam dua punya. Kalau meeting 'start' pukul 4, harus pukul 6 baru 'settle'. Tu belum kira borak-borak kosong lagi. Diaorang ni, kalau 'meeting' tak lama, tak mahasiswa la kononnya.


Aku dan Mag
Mag pun aku dah ingat-ingat lupa. Agaknya sebab enkau ni ganjil, kot. Yang lain tak ganjil macam kau. Macam mana aku nak jumpa kau, Mag. Sekarang ni, latihan bola sepak tengah giat 'Coach' nak pilih pemain-pemain handal aje untuk 'team' dia. So, latihan pun dipanjangkan. Aku pulak, mestilah berlatih bersungguh-sungguh Aku dulu pemain sekolah. Kalau aku tak terpilih, malu besar la aku Mana aku nak letak muka aku ni. Kawan-kawan aku semuanya kaki bola. Diaorang semua balik lewat. Main sampai hari gelap. Kalau aku balik awal, alamat balik sorang-sorang la aku. Aku dah la menumpang motor orang. Balik aje dari main bola, aku tak terus mandi. Mana boleh mandi masa berpeluh, panau nanti. Agak-agak penat dah hilang, baru aku mandi. Lepas mandi, member-member aku semua ajak keluar makan.

Aku dan Is
Aku tahu ada temujanji dengan Is malam ni, pukul lapan setengah. Tapi member-member aku dah tunggu. Kalau aku tak pergi, nanti diaorang kata aku sombong la, macam-macam. Tu yang aku tak nak dengar tu. Dah tu kita orang lepas makan, sembang la pulak. Lepas satu topik, satu topik keluar. Balik lewat malam Layan pulak VCD Hindustan lepas tu dengan member-member. Is,'sorry'. 'Last-last',semuanya aku tinggalkan.

Kawan-kawan semua,untuk pengetahuan korang, nama sebenar kawan- kawan aku tu, Su, Zu, As, Mag dan Is, masing-masing adalah Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Korang semua janganlah jadi macam aku. Jagalah mereka dengan sepenuh jiwa dan raga. Mereka semua adalah 'kawan sejati' kita yang sebenar, yang akan "backing" kita kat akhirat nanti. Semoga cerita rekaan yang takde kaitan dengan sesiapa ni menjadi pengajaran dan iktibar kepada kita semua.
Wallahua'lam.
Read More

KEPERIBADIAN DIRI ADALAH WARNA-WARNA KEHIDUPAN

| |
0 comments
Penampilan diri dan cara pengendalian hidup terbentuk atas dorongan diri sendiri. Keperibadian menyatakan sesuatu yang terkandung di dalam diri seseorang. Secara psikologinya, sesuatu itu harus tejadi pada diri kita sendiri apabila kita menginginkan perkara yang sama terjadi pada orang lain. Jika kita ingin di hargai, maka seharusnya terlebih dahulu kita menghargai orang lain. Di dalam Al-Quran juga disebutkan " TIdaklah kebaikan itu di balas melainkan dengan kebaikan juga".
Sebagai makhluk yang bergelar manusia, sememangnya kita tidak dapat lari dari rasa kecewa dengan diri sendiri dan kitaran hidup. Ada di antara kita yang begitu kecewa dengan hidupnya hari ini, kecewa dengan keperibadian dan perwatakan sendiri. Mengapa terjadi demikian? Salah satu jawapan yang terhasil adalah kerana kita tidak pernah mensyukuri nikmat nikmat yang Allah diberikan pada hari hari yang telah dilalui. Perlu diingatkan bahawa 'masa depan' kita adalah hari ini, jika kita mempunyai keperibadian yang kurang menyenangkan di hari semalam, maka hari ini adalah hari yang sesuai untuk kita memulakan sesuatu yang baik dan terbaik. Berfikirah sejenak, adakah kita memerlukan seorang sahabat yang paling rapat dan memahami, orang tersayang, guru atau penasihat untuk memperbaiki diri sendiri? Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa kita memerlukan agen-agen tersebut untuk memperbaiki diri tapi rawatan yang paling mujarrab bermula dengan diri sendiri.
(a)Menjaga Kehormatan Diri

Hina dan rendahnya hamba di hadapan tuhannya adalah kehinaan yang semestinya. Hanya pada-Nya sahaja segala kekuasaan dan pemerintahan dan Dialah yang selayaknya untuk diagongkan.
Manakala kehinaan dan kerendahan di hadapan sesama hamba Allah adalah kehinaan yang tidak semestinya. Dalam hubungan sesama manusia, orang yang merasa dirinya besar dan mulia adalah orang yang telah melampaui batas, kerana dia cuba untuk memiliki sesuatu yang bukan haknya.
Rasulullah SAW telah bersabda dalam sebuah hadis: maksudnya: "Barangsiapa yang ada di dalam hatinya rasa takabur( besar diri) walau hanya sebesar biji sawi, Allah akan membenamkan mukanya di dalam neraka".
Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik. Rasulullah SAW pernah bersabda:
maksudnya: " Barang siapa yang sedih kerana soal-soal keduniaan, dia akan menjadi orang yang tidak redha kepada tuhannya, dan barang siapa yang mengeluh kerana ditimpa musibah sebenarnya ia mengeluh terhadap takdir Allah. Barangsiapa yang membongkok-bongkokkan diri di hadapan orang kaya untuk mendapatkan habuan, maka dia telah membuatkan Allah murka. Dan barangsiapa yang menerima Al-Quran, mengakui kebenaranya tetapi masuk neraka (kerana dosa-dosanya), maka Allah akan melindunginya dari neraka)".
Kebanggaan seorang muslim terhadap kehormatan dirinya, kebesaran agama dan keagongan tuhannya merupakan kebanggan yang mencerminkan kekuatan imannya. Kebanggaan kerana iman bukanlah kebanggan yang durhaka.
(b)Sabar Dan Suka Memaafkan

Tingkat kesabaran sesorang dalam menghadapi hal-hal yang menyinggung perasaan adalah berbeza-beza. Ada yang tersinggung sedikit, segera memuntahkan kemarahan, dan ada pula yang sekalipun mengahadapi berbagai kesukaran tetapi tetap bersabar.
Watak asli yang ada pada sesorang memang besar sekali peranannya di dalam menentukan sifat pembawakan orang yang bersangkutan; adakah dia orang yang mudah marah atau tenang? Adakah dia orang yang tergesa-gesa atau sebaliknya? Adakah dia berfikiran keruh atau jernih dan sebagainya.
Rasulullah SAW sebagai orang yang terkenal dengan sifat penyabar, tabah dan tidak cepat melatah bila menghadapi kekasaran daripada musuh-musuhnya dan juga pengikutnya. Adakalanya Rasulullah SAW marah, tetapi marah beliau berada di dalam batas-batas yang wajar, yang jelas diketahui dari sejarah perilakunya, beliau tidak pernah melakukan pembalasan kerana kepentingan peribadinya. Beliau marah hanya terhadap perbuatan-perbuatan yang melanggar perintah Allah.
Pernah terjadi, seorang muslim memaki-maki angin, kerana tiupannya yang kencang membuatkan bajunya tersingkap. Mendengar peristiwa itu Rasulullah SAW memperingatkan: "Janganlah engkau memaki-maki angin, Ia hanya menurut perintah Allah. Orang yang memaki-maki sesuatu bukan pada tempatnya, maka caci-makinya akan kembali kepada dirinya" ( At-Tarmizi)
Kesimpulan
1. Seni bertenang memang sukar untuk dipelajari. Hanya dengan kesungguhan dan keazaman serta kesabaran sesorang itu akan menikamati hidup ini dengan tenang dan damai. Tetapi berapa ramaikah insan yang boleh memahami akan hakikat dan manafaat menenangkan diri sendiri.
2. Memberi kemaafaan adalah lebih berguna daripada meluahkan kepada orang lain yang tidak melakukan kesilapan kepada kita.
3. Sikap anda adalah diri anda, ia menggambarkan seluruh keperibadian dan perwatakan sehingga anda menjadi orang yang disukai atau dibenci menurut kaca mata orang lain.

Sekian.
Read More

Individu Muslim Yang Kita Kehendaki

| |
0 comments
Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam ‘ala Rasulillah.

Berbicara tentang memperbaiki diri, kita perlu mengemukakan contoh yang selamat dan sejahtera bagi individu Muslim dan berbagai-bagai jurusan yang menyempurnakan peribadi Islamnya. Kemudian kita sentuh berbagai-bagai wasilah dan cara yang mungkin yang dapat mengubah realiti yang rendah dan yang sedang berkuasa kepada satu bentuk gambaran yang bersinar cemerlang bagi seorang Muslim, laki-laki aqidah, oleh kerana urusan itu bukan perkara kecil yang mudah dihuraikan dalam satu makalah atau dua makalah. Jadi untuk mengetahui lebih lanjut perlulah kita merujuk kepada kitab-kitab, risalah-risalah dan majalah-majalah yang telah menghuraikan jurusan itu dan mengkajinya.
Kita menghendaki individu Muslim :
1. Pendukung Aqidah yang selamat sejahtera dan murni dari segala campuran,
2. Pendukung Ibadah yang Sahih lahir dan batin, yang mempunyai Akhlaq yang teguh yang diambil dari Qur’an dan sunnah Rasulullah s.a.w,
3. yang mempunyai pendidikan dan pemikiran yang sesuai dengan pimpinan amal Islami,
4. yang mempunyai tubuh yang kuat yang mampu memikul berbagai-bagai tugas, amal dan jihad.
5. Kita menghendaki Muslim yang bermujahadah dengan dirinya dan memerangi nafsunya,
6. yang berguna kepada orang lain,
7. yang menjaga waktunya,
8. yang mampu mengatur segala urusannya
9. dan yang mampu berusaha dan berdikari.
Inilah sebahagian dari tanda-tanda contoh yang kita kehendaki dan inilah jurusan memperbaiki diri yang kita kehendaki dan kita akan menyentuhnya serba ringkas. (InsyaAllah)
[Utz Mustafa Masyhur]
Read More

Jihad

| |
0 comments
Sabda Rasulullah, " Sebesar besar jihad adalah menyampaikan kalimah haq di hadapan penguasa
yang zalim." Usaha usaha ulama terdahulu yang mempertahankan yang benar dihadapan penguasa
zalim sepatutnya menjadi tauladan kepada kita. Kisah kisah mereka banyak dibukukan untuk
pembacaan generasi kita dan akan datang. Semoga ringkasan contoh contoh ulama
mempertahankan kebenaran ini menjadi tauladan kepada kita.

1. Al Imam Said bin Musayyab.

Menunaikan haji sebanyak 40 kali. Tidak pernah ketinggalan solat berjemaah jika tiada alasan dan
selalu di saf hadapan. Menolak lamaran Amirul Mukminin, Abdul Malik bin Marwan untuk
dinikahkan dengan puteranya Al Walid, kerana tidak mahu membiarkan anak gadisnya dihiasi
dengan kemewahan dunia yang boleh mengakibatkannya lupa kepada akhirat. Anak gadisnya
dikahwinkan dengan anak muridnya yang kematian isteri dengan mas kahwin hanya 2 dinar.

Tidak menghadiri majlis membai'tkan putera Al Walid yang dinobatkan mengganti Amirul
Mukminin Abdul Malik dan pelantikan Sulaiman bin Yasar sebagai Pemimpin Pemerintah bagi suatu
wilayah kekuasaan Amirul Mukminin, kerana tidak mendapat persetujuan dari masyarakat .
Pelantikkan itu terkeluar dari syariat Islam kerana memperkosa hak hak asasi manusia untuk
menentukan orang yang mereka sukai dan cintai. Jadi menurutnya pembai'tan itu dilakukan secara
paksa.

Lalu Imam Al Said disiksa dengan 50 kali sebatan dan diarak megelilinggi pasar untuk
dipertontonkan. Imam Said sekali lagi disiksa dengan 60 kali sebatan kerana tidak bersetuju
perlantikkan Jahir Al Aswaad Az Zuhri sebagai wali di sebuah kota, kerana Jahir seorang yang
banyak melakukan kesalahan dan tidak mahir dalam syariat Islam. Imam Said juga dipenjara oleh
Jahir. Dbebaskan semula oleh Abdullah bin Zubair. Segala penderitaan ini dilalui oleh Imam Al
Said dengan tabah dan lebih berani kerana membenarkan apa yang benar. Beliau meninggal pada
tahun 91 H.

2. Al Imam Malik bin Anas

Fatwanya "Tidak sah perceraian yang dipaksakan" dan bahkan apa yang dipaksakan dan tidak
sesuai dengan kehendak rakyat adalah tidak sah mengikut hukum Islam. Sedangkan Amirul
Mukminin, Al Mansur melantik pemimpin/penguasa dari kalangan ahli keluarganya dan orang yang
dekat dengan keluarganya dan perlantikan itu tidak dari suara orang ramai. Jadi ia bertentangan
dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Imam Malik bersandarkan Hadis Rasulullah yang benar. Imam
Malik begitu bertegas dengan fatwanya, walaupun setelah Al Mansur mengarahkan agar fatwanya
diubah. Akibatnya pergerakkan Imam Malik dipersempitkan, diawasi dan dihalangi. Walaupun
begitu beliau terus menyebarkan wasiat Rasulullah dan menegakkan hukum Allah dan akhirnya
beliau dimasukkan penjara dan disebat 70 kali.

3. Al Imam Ahmad bin Hambal

Di zaman Imam Ahmad terdapat suatu golongan dipanggil Mu'tazilah yang mana mereka percaya
bahawa Al Quran adalah makhluk Allah. Golongan Mu'tazilah ini sangat besar pengaruhnya
diperingkat tertinggi pemerintahan. Termasuk Amirul Mukminin Al Ma'mun juga terpengaruh sama.
Gologan Mu'tazilah senang mempengaruhi pihak pengusa kerana mereka begitu rapat dengan
penguasa dan mereka tidak pernah menentang apa yang dilakukan oleh penguasa dan pegawai
pegawainya. Dengan ini mereka sangat terpengaruh dan diberi kepercayaan oleh penguasa. Mereka
menamakan fahaman ini Aqidah Taqiyah.

Pendapat ini sangat bertentangan dengan pendapat ulama ulama besar ketika itu termasuk Imam
Ahmad . Kaum Mu'tazilah mempengaruhi penguasa supaya meyebarkan fahaman Aqidah Taqiyah
mereka dan mana mana yang menentang akan dikenakan siksaan. Mereka juga menyiksa dan
memenjara ulama ulama yang menentang fahaman mereka. Imam Ahmad juga dipenjarakan.
Sahabat Imam Ahmad, Muhammad bin Nuh meninggal didalam penjara akibat disiksa begitu kejam
sekali.

Kematian sahabatnya tidak melemahkan imannya supaya terus menentang Aqidah Taqiyah dan
kezaliman pengusa. Beliau menerima sebatan sebanyak 110 kali tetapi tetap berkata Al Quran
bukanlah makhluk Allah.

Imam Ahmad dibebaskan dari penjara dibawah pimpinan Al Wastiq setelah kematian Al Mu'tashim,
ayahnya yang mengambil alih kuasa setelah kematian Al Ma'mun , juga terpengaruh dengan
Mu'tazilah. Pembebasan in kerana atas desakan dari rakyat yang bangun menentang kezaliman
penguasa. Imam Ahmad hampir tidak dapat berjalan semasa dibebaskan.

Setelah kesihatannya pulih beliau meneruskan aktivitinya sebagai ulama yang tegas dengan fatwanya
dan gurubesar disebuah sekolah. Al Wastiq begitu geram kerana rakyat masih menentangnya
walaupun telah membebaskan Imam Ahmad. Beliau mula berbincang dengan gologan Mu'tazilah
dan akhirnya mereka mula menangkap dan menghalang sesiapa yang pergi belajar dengan Imam
Ahmad. Cara ini juga tidak berjaya dan akhirnya Al Wastiq yang telah terpengaruh oleh Mu'tazilah
mengenakan tahanan rumah yang mana Imam Ahmad tidak boleh keluar dan menerima kunjungan
dari anak anak muridnya maupun saudara saudaranya. Pemerintah bertujuan menghapuskan
pengaruh Imam Ahmad. Penahanan ini berlaku sehinggalah kematian Al Wastiq.

Dipetik dari buku "Ulama' dan Penguasa" - Abdul Aziz Ismail


Read More

ISLAM SATU-SATUNYA ALTERNATIF

| |
0 comments
Kemerosotan peranan politik dan peradaban Islam tidaklah menyebabkan
hilangnya system ajaran Islam sebagai suatu system nilai (value system) yang
telah merasuk pada kalbu Muslimin, dan bahkan memberikan rembesan tumbuhnya
embrio peradaban Barat modern. (Betapa banyak warisan kebudayaan Islam yang
diambil alih dan di'claim' sebagai milik Barat). Sebagai system ajaran, Islam
tetap memiliki alternatif satu-satunya bagi manusia yang ingin selamat
dunia maupun akhirat. Islam juga akan tetap menjadi satu-satunya alternatif
peradaban modern ummat manusia, pada hari ini dan hari depan. Secara
konsepsional, Islamlah yang paling layak untuk menggantikan seluruh konsepsi
spiritual yang telah ada. Hujjah tekstual tak usah dipertanyakan lagi.
Semuanya bisa dilihat dan dikaji kebenarannya dari sumber-sumber pokok ajaran
Islam, yaitu al_Qur'an dan as_Sunnah. Adapun hujjah intelektual ditangan
pada peninjau yang dianggap 'netral', dengan mengikuti disiplin ilmiah
tertentu, menyatakan tentang keunggulan Islam dan memperoleh pensubstitusian
sehingga bebas dari kesan apologetik apapun.

Contok tinjauan netral ini dilakukan oleh Ernest Gellner, seorang
sosiolog agama. Gellner menunjukkan bahwa tradisi agung dalam Islam tetap
bisa dimodernkan (modernizable) tanpa perlu memberi konsesi kepada pihak
luar. Dan ini merupakan kelanjutan dialog ummat Islam sendiri sepanjang
sejarahnya. "Diantara berbagai agama yang ada", kata Gellner, "Islam
adalah satu-satunya yang mampu mempertahankan sistem keimanannya dalam
abad modern ini, tanpa banyak gangguan doktrinal. Dalam Islam, dan hanya
dalam Islam", lanjut Gellner, "pemurnian dan modernisasi di satu pihak,
dan peneguhan kembali identitias ummat di pihak lain, dapat dilakukan
dalam satu bahasa dan perangkat yang sama. Dunia Islam memang tidak
begitu gemilang menerobos dan mempelopori ummat manusia memasuki abad
modern. Tetapi karena watak dasar Islam sendiri, kaum Muslimin mungkin
justru menjadi kelompok manusia yang memperoleh manfaat terbesar dari
kemoderenan dunia. Tentunya kemoderenan disini bermakna kamajuan
teknikalisme. Dengan kata lain, kunci keberhasilan Islam memasuki abad
kegemilangannya terletak pada peneguhan kembali Warisan Syariah yang
tak pernah lapuk. Kekokohan struktural harus dibangun di bawah, serta
kemampuan mengambil alih dan merebut teknikalisme yang dimonopoli
Barat".

Sementara itu, optimisme di kalangan ummat tentang kebangkitan Islam,
bukanlah optimisme yang tanpa alasan, terutama berkaitan dengan potensi
besar yang dimiliki kaum Muslimin, yaitu:

Pertama, potensi Syariah Islam itu sendiri sebagai warisan
kemanusiaan yang diberikan oleh Allah SWT. Warisan yang tak pernah lapuk.
Tidak ada satu agamapun di dunia ini yang masih terpelihara originalitasnya
(asholah), kecuali Islam. Lebih dari itu, Islamlah satu-satunya agama yang
sesuai dengan fitrah manusia itu sendiri.

Kedua, potensi penduduk Muslim yang berjumlah kurang lebih satu per
empat milyar jiwa. Ini berarti seperlima penduduk dunia adalah Muslim.
Islam adalah agama yang paling muda, yang jumlah pengikutnya sebanding,
bahkan melebihi agama-agama lain yang lebih tua, seperti Nasrani dan Yahudi.
Meski gelombang politik Islam naik turun, tetapi jumlah penduduknya - secara
global - tidak pernah berkurang. Islam ibarat air, senantiasa mencari tempat
yang rendah untuk mengalir.

Ketiga, potensi sumber-sumber kekayaan alam yang melimpah di negeri-
negeri Muslim, khususnya minyak bumi dan sumber-sumber mineral lainnya.
Potensi minyak bumi yang berada di negara-negara Teluk, di Aljazair, Brunei
Darussalam, Indonesia, dan seterusnya. Bahkan di wilayah Sovyet (pen. former)
dan RRC pun ditemukan sumber-sumber minyak yang ditempati kaum Muslimin
Sovyet (pen. former) atau kaum Muslimin RRC. Memang Allah SWT. telah
menyediakan energi material dan immaterial untuk membantu kaum Muslimin,
membangun dan memanfaatkan untuk menegakkan agama-Nya, sekaligus memadamkan
berbagai pemberontakan terhadap Allah SWT. di berbagai penjuru dunia ini.

Keempat, potensi warisan sejarah. Islam pada masa lampau telah
berjaya memegang kendali peradaban lebih dari tujuh abad lebih. Belum
pernah ada satu agama maupun ideologi yang mampu mengembangkan peradaban-
nya melebihi dari Islam. Peradaban Barat pun hari ini baru berumur kurang
lebih 450 tahun. Jika Muslimin pada masa lampau menguasai peradaban,
tentu bisa juga untuk masa depan.

Kelima, janji Allah SWT. yang tidak pernah diingkari. Bahwa Allah
akan mengembalikan kekhalifahannya di muka bumi kepada orang-orang yang
beriman. (Al Qur'an surat 24:55)
Read More

iLmu Vs Harta

| |
0 comments
R E N U N G A N

Saidina Ali bin Abi Talib karramallahu wajhah pernah menyatakan bahawa orang yang berilmu lebih baik
daripada orang yang berharta.

Pada satu ketika 10 orang ulamak Khawarij telah menguji pengetahuannya. Mereka masing-masing
mengemukakan pertanyaan yang serupa, dan diminta memberi jawapan yang berlaina tetapi mencakupi
ruang lingkup yang sama. Pertanyaan itu ialah:

Manakah lebih baik, ilmu atau harta? Saidina Ali dengan cepat menjawab:

Ilmu lebih baik dari harta sebab ilmu adalah pusaka para Nabi dan Rasul, sedangkan
harta pusaka daripada Firaun, Qarun dan lain-lain.

Ilmu lebih baik daripada harta sebab ilmu dapat menjaga dan memelihara pemiliknya,
sedangkan harta mesti dipelihara oleh pemiliknya sendiri.

Ilmu lebih baik daripada harta sebab ilmu membentuk banyak sahabat dan kawan
sedangkan harta memperbanyakkan musuh dan lawan.

Ilmu lebih baik daripada harta sebab ilmu apabila dikeluarkan semakin bertambah
sedangkan harta apabila dikeluarkan semakin berkurangan dan akhirnya habis.

Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang-orang yang berilmu selalu mendapat
panggilan mulia dan hormat daripada masyarakat. Sedangkan orang yang berharta
seringkali mendapat panggilan yang rendah.

Ilmu lebih utama dari harta sebab ilmu tidak boleh dicuri daripada pemilik nya tetapi
harta dapat dicuri, hilang dan sebagainya.

Ilmu lebih baik dari harta kerana orang-orang yang berilmu pada hari qiamat akan
mendapat pertolongan daripada ilmu yang dikembangkan, sedangkan orang yang
berharta akan dihisab dan diminta bertanggungjawab terhadap pemakaian harta
tersebut.

Ilmu lebih baik dari harta kerana ilmu tidak boleh habis walaupun tidak ditambah,
sedangkan harta lambat laun akan habis.

[Adab-Adab Pergaulan] [Anak Yang Soleh] [Khusyuk Dalam Solat] [Memilih Sahabat]
[Tanggungjawab Suami] [Tanggungjawab Isteri] [Wasiat Tariqat] [Ya Habiballah : Subuh]







Read More

Gerakan Islam Hanya Satu

| |
0 comments
Al Imam Asy Syafie di dalam kitabnya Al Risalah menerangkan bahawa "Mengikut fahaman saya terhadap sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud :Wajiblah kamu bersama-sama jamaah Islam dan kepimpinan mereka: bahawa
gerakan Islam itu sepatutnya satu sahaja (Al Risalah muka surat 205 - 206)

Walaupun itulah sabda Junjungan dan pendapat Ulamak muktabar tetapi pada realiliti nya tidak demikian dalam
konteks kita melihat di negara kita Malaysia dan negara-negara lain juga.

Terdapat di negara-negara ini bermacam-macam jemaah yang menamakan jemaah mereka dengan gerakan Islam
yang memang tertubuhnya adalah berdasarkan kepada beberapa yang antara lainnya adalah seperti berikut:

1. Gerakan Islam yang sedia ada didakwa telah kehabisan matlamat dan tujuan sedangkan matlamat dan cita-cita
Islam gerakan itu tadi belum lagi tercapai.
2. Bahawa gerakan Islam yang sedia ada ini tidak lengkap dan tidak menyeluruh.
3. Bahawa gerakan Islam yang sedia ada wujud itu mempunyai kekeliruan dan seribu satu macam persoalan.
Justeru itu meujudkan gerakan Islam yang baru dapat menyelamatkan mereka yang bekerja di lapangan Islam
daripada berbagai-bagai tuduhan dan subahat serta persoalan yang bermacam-macam itu
4. Bahawa gerakan Islam yang sedia ada itu telah banyak melakukan kesalahan.


Inilah yang boleh disimpulkan kepada gerakan-gerakan Islam yang ada hari adalah hasil daripada hujjah-hujjah
diatas. Kesimpulannya adalah rasa tidak puas hati terhadap gerakan Islam yang sedia ada menyebabkan mereka
menubuhkan gerakan Islam yang baru.

Read More

Dakwah dengan hikmah

| |
0 comments


Sayid Ahmad bin Muhammad Al-Masyhur Al-Baiti Assaggaf (biasa dipanggil dengan Sayid Ahmad Al-Ghozaly), selalu mengadakan pengajian umum di kota Sholahah. Pengajian beliau selalu dihadiri sebagian besar penduduk kota tersebut, baik kaum pria maupun wanita, orang-orang tua maupun yang muda. Pengajian itu terus beliau adakan selama masih tinggal di kota itu. Banyak masyarakat yang mendapat kebaikan dengan menghadiri pengajian beliau. Selama memberikan pengarahan, beliau tak pernah memakai cara-cara yang berat, apalagi yang bersifat paksaan, sehingga pengarahan beliau mengena di hati setiap orang.
Dalam menyampaikan pengajaran dan nasehat-nasehatnya, beliau selalu menggunakan bahasa yang mudah dimengerti masyarakat umum. Yang demikian ini bertujuan agar petuah-petuah beliau dapat diterima dengan baik oleh semua kalangan, terutama kaum awam. Hal inilah yang biasa digunakan oleh para pendahulu beliau yang mulia.
Kebanyakan yang beliau terangkan adalah masalah-masalah fiqih dan juga cabang-cabang ilmu lainnya seperti ilmu hadits, ushul maupun furu’. Beliau mampu mengarahkan para pendengar pengajiannya untuk mengamalkan apa yang telah mereka dengar. Beliau selalu mencarikan cara yang mudah dalam mengajar orang. Tidak pernah beliau memilih cara-cara yang sulit, apalagi memberatkan orang. Yang demikian itu adalah karena beliau mengikuti tuntunan Rasullulloh SAW yang selalu memilih cara termudah bila dihadapka dua permasalahan yang berat kepadanya.
Selain itu, beliau juga mengadakan majlis pembacaan kitab Shahih Bukhori. Majlis ini beliau bentuk secara ilmiah. Maksudnya setiap hadits yang dibaca, beliau terangkan maksudnya, sanadnya, hukumnya dan hal-hal lain yang berkaitan erat dengan hadits yang dibaca, sehingga setiap orang yang mendengarkannya mendapat manfaat yang luar biasa. Setiap tiga bulan beliau selesaikan seluruh bacaan kitab Shahih Bukhori. Tiap kali penutupan kitab tersebut, beliau mengadakan upacara jamuan makan dan mengundang banyak orang. Hampir semua penduduk kota Sholahah menghadiri setiap upacara penutupan tersebut.
Selain itu beliau juga mengadakan pengajian atau majlis dzikir di pasar lama kota Sholahah setiap habis sholat Ashar setiap hari di bulan Romadhon.
Hampir setiap minggu beliau mengadakan perjalanan untuk berdakwah ke berbagai kawasan di Selatan. Beliau berpindah-pindah dari kota Mirbath, Thoqoh, Auqid hingga sampai ke Al-Balid. Di setiap kota yang beliau kunjungi, maka masjid Jami’ di kota tersebut banyak didatangi orang untuk mendengarkan dakwah yang beliau sampaikan. Setiap tiba satnya sholat Jum’at, beliau berkhotbah Jum’at di masjid Jami’ itu.
Di tengah perjalanan beliau untuk berdakwah, beliau selalu menganjurkan orang-orang yang mampu untuk membiayai pembangunan ataupun merenovasi masjid-masjid yang memerlukan.
Read More

DAKWAH

| |
0 comments

BEBERAPA PRINSIP DAKWAH

Imam Al-Banna telah memberikan beberapa prinsip yang sangat berharga di dalam melaksanakan dakwah. Prinsip-prinsip ini dapat membantu kita dalam menghin-darkan diri dari berbagai bencana dalam dakwah serta dapat menyempurnakan tu-gas dakwah kita dengan sukses.

1.         Menjauhi persoalan khilafiah


Pertama kita harus berpegang bahwa persatuan ummat adalah satu perkara yang dharuri. Meskipun demikian, kita harus menyadari bahwa perselisihan penda-pat adalah sesuatu yang tak dapat dielakkan. Imam Al-Banna menjelaskan ten-tang penyebab perselisihan pendapat di kalangan mazhab, misalnya perbedaan kekuatan akal di dalam menggali hukum, perbedaan suasana masyarakat, perbe-daan penerimaan rawi hadits, dsb. Beliau bahkan menjelaskan bahwa ijma’ da-lam masalah furu’iah adalah sesuatu yang hampir mustahil.
Sikap kita dalam menghadapi khilafiah adalah saling memaafkan satu sama la-in.
“Para sahabat berselisih pendapat antara satu dengan yang lain di dalam memberikan fatwa, tetapi apakah perselisihan ini membawa perselisihan di dalam hati mereka? Apakah perselisihan ini memecahkan persatuan atau ikatan mereka? Contoh yang paling dekat adalah tidak adanya per-selisihan di antara mereka di dalam menentukan shalat Asyar di bani Quraiza.....”
Masalah ini bukan hanya terhadap khilafiah fiqih saja, melainkan juga ter-hadap perselisihan di antara jamaah-jamaah Islamiah hari ini. Mengenai perselisihan pendapat, Imam Al-Banna memberikan nasihat:
“Kita saling menolong dalam masalah-masalah yang kita setujui dan
saling memaafkan dalam masalah-masalah yang kita berbeda pendapat”

2.         Tujuan adalah masalah yang pokok (usul) dalam kerja, dan amalan adalah sampingannya (furu’).


Ini merupakan prinsip yang sangat penting. Di dalam bekerja kita sering menekankan masalah pencapaian tujuan dan hal ini sudah menjadi kepastian.  Namun dalam kegairahan kita bekerja dan beramal dalam jama’ah dan dakwah, kita sering terlupa akan tujuan utama kita bekerja---yaitu apakah matlamat dasar dakwah kita. Prinsip ini menegaskan kepada kita bahwa tujuan asal adalah yang menjadi pokok kerja kita, sementara cara-cara (perencanaan, penyusunan, strategi, dsb) adalah hasil matlamat asal kita.
Penyelewengan yang berlaku di dalam dakwah hari ini adalah usaha mementing-kan jama’ah ataupun organisasi melebihi dakwah, ataupun ta’asub yang kuat dengan usaha dan strategi masing-masing. Kesemuanya ini adalah akibat dari para du’at yang melupakan tujuan asal kita berada di medan dakwah.

3.         Perlu menjaga masalah-masalah asasi dalam dakwah.


Di dalam kesibukan berdakwah, para da’i sering-sering lalai terhadap masalah-masalah dasar dalam dakwah. Di antara masalah-masalah itu adalah keikhlasan dalam beramal, hubungan dengan Allah SWT, hubungan dengan AlQur’an dan Sunnah, pembentukan keluarga, sensitifitas terhadap keperluan saudara maupun tetangga, dll.
Di antara masalah utama yang lain adalah pentingnya tarbiyah. Seorang Da’i, dalam peringkat manapun harus senantiasa dalam suasana tarbiyah dan pengo-kohan iman. Proses tarbiyah adalah adalah proses yang tak ada putusnya dan tak ada ujungnya.

3.         Pandangan terhadap seruan-seruan lain


Imam Al-Banna menyebutkan tentang pandangan dakwah terhadap seruan-seruan lain seperti seruan wataniah (ketanahairan) dan qaumiah (nasionalisme).  Pandangan beliau adalah bahwa seruan nasionalisme yang dapat diterima adalah seruan untuk membebaskan tanah air dari penjajahan. Wataniah yang diterima adalah wataniah yang berdasarkan ikatan aqidah.
Seandainya nasionalisme yang dimaksud adalah kebanggaan untuk mengikuti kebaikan-kebaikan generasi pendahulu ataupun nasionalisme untuk perjuangan demi dien Allah, maka itu adalah nasionalisme yang diterima. Namun bila nasionalisme ini bersifat jahiliyah, yaitu merasa tinggi dan congkak dengan keturunan sendiri ataupun nasionalisme yang mengajak kepada permusuhan dan memandang rendah kepada bangsa lain, maka ini adalah nasionalisme yang di-tolak.
Semuanya ini didasarkan atas pandangan Islam yang tidak menafikan keberada-an bangsa-bangsa, namun Islam menafikan permusuhan dan perasaan lebih tinggi satu bangsa di atas bangsa lain. Asas ketinggian hanynalah ketak-waan kepada Allah.

4.         Jalan Yang Jauh


Setelah membicarakan keseluruhan jalan dakwah ini, Imam Al-Banna mengungkap-kan kata-kata berikut:
“Tetapi saya merasa terperanjat bila saya dapati bahwa hampir semuanya setuju bahwa jalan ini terlalu jauh sekalipun keberhasilannya mereka akui” Namun kita harus ingat bahwa:
“Hakikat hari ini adalah impian kemarin dan impian hari ini adalah hakikat
hari esok”
Perjuangan ini haruslah disertai dengan keyakinan yang mendalam akan perto-longan dan janji Allah. Perjalanan ini adalah perjalanan yang jauh dan dipenuhi dengan berbagai kesukaran dan ujian. Tiada kekuatan yang dapat mengarunginya kecuali hanya dengan kekuatan Allah saja. Imam Al-Banna selanjutnya menegaskan bahwa kita tidak mengenal kata putus asa dan lemah di dalam perjuangan ini. Beliau membawa kisah nabi Musa a.s. di dalam surat Al-Qasas sebagai contoh.

PENUTUP

“Demikianlah wahai saudara, apa yang ingin saya bicarakan dengan saudara mengenai dakwah kita, pembicaraan yang dapat saudara ta’birkan. Dan saudara adalah Yusuf yang mampu membuat penafsiran atas impian ini.  Bila saudar tertarik melihat keadaan kami, maka letakkanlah tangan saudara bersama dengan tangan kami: kita beramal bersama-sama di atas jalan ini.  Allah adalah wakil kita yang memberi taufik kepada kita dan saudara.  Dialah tempat kita berserah, Dialah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong” (Hassan Al-Banna)

Read More

BAHAGIAN SYUKUR

| |
0 comments

Di kata mereka itu bahawasanya syukur itu atas tiga bahagi iaitu;
• Syukur pada hati dan;
• Syukur pada lisan dan;
• Syukur pada segala anggota.
Maka syukur pada hati itu iaitu diketahui bahawasanya segala ni'mat itu daripada Allah Taala dan; Syukur pada lisan itu iaitu membanyak puji atas Allah Taala dengan lisannya dan masuk dalamnya itu menyebut-nyebut pada segala ni'mat dan menzhohirkan dia.

Keterangan Suluk
Pembahagian syukur kepada tiga jenis seperti yang tersebut di atas adalah sebagai satu usaha untuk memperincikan lagi bahagian-bahagian syukur yang perlu diamalkan oleh seorang yang benar-benar "tahu" bersyukur dengan ni'mat pemberian Allah.
Berkenaan dengan syukur pada hati; ianya dimaksudkan kepada seorang yang punya ilmu dan kesedaran tentang kehadiran ni'mat yang dilmpahkan ke atasnya. Seorang yang jahil dengan rupa atau wajah-wajah ni'mat yang berbagai-bagai manakan mungkin dapat bersyukur. Umpamanya seorang yang sentiasa celik dan punya penglihatan mata yang cerah semenjak dari dilahirkan lagi, manakan mungkin dia bersyukur sekiranya beliau tidak punya "ilmu yang mengesahkan" bahawa penglihatannya yang ada padanya itu adalah anugerah ni'mat Allah yang besar kepadanya. Berbeza dengan seorang yang dilahirkan dengan buta, tetapi tiba satu masa, matanya tiba-tiba celik dan dapat melihat pebagai keindahan alam ini. Bayangkan betapa gembiranya dia. Mendapat cahaya setelah lama berada dalam kegelapan. Tetapi kesukaan dan kegembiraan itu tidak akan bermakna sekiranya dia tidak kenal Allah, tidak sedar bahawa Allah lah yang mengurniakan penglihatan itu. Dengan itu, hanya mereka yang punya ilmu dan kesedaran tentang Keagungan dan Kebesaran Allah sahajalah yang dapat melaksanakan hakikat syukur pada hati ini.
Demikianlah apa yang telah berlaku kepada mereka yang diberikan cahaya makrifat setelah lama berada dalam gelap kejahilan. Dengan cahaya makrifat ini, mereka terlepas dari belenggu kejahilan, persekutuan dan pensyirikan kepada Allah serta dapat meletakkan sesuatu perkara itu pada tempat yang hak dan hakikatnya. Dengan cahaya makrifat yang sentiasa menerangi jiwa mereka, maka sentiasalah mereka bersyukur kepada Allah yakni dengan sentiasa memandang limpah kurnia Allah yang tidak putus-putus ke atasnya. Inilah perinciaan berkenaan dengan syukur pada hati iaitu sentiasa ingat, sentiasa sedar, sentiasa memahami, sentiasa mengerti dan sentiasa memandang kepada Yang Memberi Ni'mat.
Berkenaan dengan syukur pada lisan pula, ianya adalah hasil atau natijah kepada hati yang punya kesedaran akan kebaikan Allah terhadapnya, yang merubahkan hal qalbunya lantas menjalar kepada anggota badan terutamanya mulutnya yang sentiasa basah dengan puji-pujian terhadap Allah yang terjelma melalui pelbagai wirid dan zikir seperti tahmid, takbir, tasbih dan pelbagai bentuk puji-pujian yang lain terhadap Allah.
Termasuk dalam jelmaan syukur pada lisan ini ialah seorang yang sentiasa memuji-muji di hadapan manusia-manusia lain; membilang-bilang ni'mat Allah dengan tiada kehinggaan; mengajak manusia untuk sama-sama bersyukur dan menzhohirkan kesyukuran itu melalui ibadat dan majlis-majlis ilmu yang bertujuan untuk mengajak manusia supaya taat dan patuh kepada Allah Taala.

Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan daripada syukur lisan pula, syukur kepada segala wasitoh dengan memuji atas mereka itu dan mendoakan bagi mereka itu.
Dan dalam hadis Nu'man bin Basyir r.a., bahawasanya Rasulullah SAW. bersabda;
"Barangsiapa tiada syukur akan yang sedikit, nescaya tiada syukur akan yang banyak, dan barangsiapa tiada syukur akan manusia, nescaya tiada syukur akan Allah Taala".
Dan ceritera daripada Asaman bin Zaid r.a., sabda Rasulullah SAW.;
"Syukur manusia itu bagi Allah [ialah] syukur mereka itu bagi manusia".

Keterangan Suluk
Melanjutkan keterangan berkenaan dengan bahagian syukur lisan, Tok Pulau Manis menegaskan bahawa sebahagian daripada pengertiaannya ialah bersyukur kepada segala wasitoh. Mengikut keterangan guru suluk, bersyukur kepada segala wasitoh adalah bermaksud menghargai dan berterima kasih kepada mereka(manusia) yang banyak menabur jasa dan bakti kepada kita tanpa diminta dan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Mereka yang dimaksudkan ialah seperti ibu-bapa kita, para guru dan Rasulullah SAW. Di samping memuji-muji dan mengagung-agungkan jasa kebaikan mereka, kita juga dituntut agar sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kerahmatan untuk mereka.
Kenyataan tersebut dipertegaskan lagi dengan mendatangkan hadis Rasulullah SAW. yang intipati maksudnya menjelaskan;
• Barangsiapa yang tidak bersyukur dengan yang sedikit, nescaya tidak akan bersyukur kepada yang banyak;
• Barangsiapa yang tidak bersyukur kepada manusia, nescaya tidak akan bersyukur kepada Allah Taala.
Mereka yang meremehkan kelebihan zikir dan wirid yang sedikit tetapi istiqamah, bukanlah termasuk dari kalangan mereka yang sanggup untuk bersyukur kepada yang banyak.
Seorang yang tidak membesarkan dan memuliakan thoriq dan syariat yang di bawa oleh Rasulullah SAW; manakan mungkin tahu untuk mendapat kemulian jalan hakikat dan makrifat. Bercakap berdegar-degar berkenaan dengan hakikat dan makrifat, tetapi syariat dan thoriq perjalanannya tunggang-langgang, bukanlah termasuk ke dalam golongan manusia yang mencapai kesempurnaan hakikat kerana meninggalkan adab dalam bersyukur.
Membelakangkan guru dan ibu-bapa dalam sesuatu urusan dunia atau akhirat, bukanlah termasuk ke dalam mereka yang tahu bersyukur kepada manusia. Bila sudah tidak tahu bersyukur kepada manusia(ibu-bapa, guru-guru dan syariat Rasulullah SAW., maka camkanlah, orang yang tersebut adalah mereka yang tidak bersyukur kepada Allah. Demikianlah sebahagian makna yang dapat difahami dari keterangan "Syukur manusia itu bagi Allah [ialah] syukur mereka itu bagi manusia".
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan syukur segala anggota itu bahawa mengerjakan dengan dia amal yang sholeh; dijadikan amal itu akan syukur.
Dan bertanya seorang lelaki kepada Aba Hazim r.a.;
Katanya baginya(Aba Hazim); Mana syukur dua mata?
Maka kata katanya(Aba Hazim); "Apabila kamu melihat dengan kedua mata akan kebajikan, maka engkau nyatakan dia; dan apabila engkau melihat dengan kedua mata itu akan kejahatan, maka engkau tutup akan dia".
Keterangan Suluk
Keterangan selanjutnya adalah dijuruskan kepada perinciaan bahagian syukur yang ketiga, iaitu Syukur segala anggota. Berkenaan ini, didatangkan jawapan Aba Hazim sebagai memaksudkan makna yang berkaitan dengannya. Nyatakan kebaikan yang dilihat dengan mata ialah memaklumkan dan menyebarkan kebaikan-kebaikan yang dilihat oleh kita. Umpamanya dilihat bahawa di suatu tempat tertentu, ada seseorang guru yang ikhlas sedang mengajar dan mendidik manusia ramai supaya kembali ke jalan Allah, maka hendaklah kita panjangkan kebaikan itu dengan menyebarkan kepada rakan-rakan, jiran-jiran dan saudara-saudara kita yang lain, agar mereka dapat sama-sama mengambil kebaikan dan manfaatnya di sana.
Sebaliknya apabila dilihat sesuatu keburukan atau kejahatan saudara-saudara atau jiran-jiran kita, maka janganlah jadi seperti wartawan bebas yang mewar-warkan kejahatan itu. Sebaliknya kita duduk diam-diam dan mendaokan agar mereka diberikan petunjuk untuk kembali bertaubat dan merujuk kepada Allah.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan kata katanya(seorang lelaki); Mana syukur dua telinga?
Katanya (Aba Hazim); "Apabila kamu mendengar dengan kedua telinga itu akan kebajikan, maka engkau dengarkan akan dia, dan apabila engkau mendengar akan kedua telinga akan kejahatan, maka engkau tanamkan dia".
Keterangan Suluk
Syukur dua telinga ialah dengan menggunakannya untuk mendengar sesuatu yang bermanfaat dan kebajikan; seterusnya memanjangkannya kepada saudara-saudara kita yang lain. Sebaliknya apabila mendengar sesuatu yang keji dan jahat seperti fitnah dan umpatan, maka hendaklah kita menjauhkan diri dan menyembunyikan apa yang terdengar tadi dari diketahui oleh orang lain.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan kata katanya(seorang lelaki); Mana syukur pada kedua tangan?
Katanya (Aba Hazim); "Jangan engkau ambil akan kedua tangan itu akan barang yang tiada bagimu dan jangan engkau tegahkan haq iaitu bagi Allah Taala dalam keduanya".
Keterangan Suluk
Syukur pada kedua tangan ialah memeliharanya daripada mengambil sesuatu yang haram dan bukan dari milik kita. Termasuknya juga pengertian di sini tidak menggunakan jawatan dan kuasa serta pengaruh yang dimiliki bagi mengambil sesuatu dengan jalan yang salah. Ini adalah kerana kedua tangan, mengikut pengertian ahli makrifat adalah lambang kepada kuasa yang ada pada seseorang. Dengan kerana itu, hendaklah digunakan keupayaan, kemampuan, pengaruh dan kekuasaan yang ada di atas jalan yang hak yakni yang boleh mendekatkan kepada Allah Taala.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan kata katanya(seorang lelaki); Mana syukur pada perut?
Maka katanya (Aba Hazim); "Adalah di bawahnya sabar dan di atasnya Ilmu".
Keterangan Suluk
Di bawahnya sabar yang dimaksudkan ialah menahan diri dan bersabar daripada memasukkan sesuatu yang haram, manakala di atasnya Ilmu bermaksud menggunakan pertimbangan ilmu syarak dalam menentukan sesuatu yang boleh dan tidak boleh untuk dimakan dan diminum.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan kata katanya(seorang lelaki); Mana syukur pada faraj?
Maka katanya (Aba Hazim); "Seperti firman Allah Taala; Bermula mereka itu(mu'min) itulah bagi faraj mereka itu dipeliharakan mereka itu melainkan atas segala isteri mereka itu atau yang dimilik(hamba) mereka itu. Maka bahawasanya tiada kecelaan.
Keterangan Suluk
Syukur pada faraj ialah memeliharanya dari melakukan hubungan seks kecuali kepada isteri yang sah serta hamba sahaya yang dimiliki secara benar.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Dan kata katanya(seorang lelaki); Mana syukur pada dua kaki?
Maka kata (Aba Hazim); "Maka jikalau engkau lihat akan seuatu yang memberi kebajikan, maka engkau kerjakan akan dia atasnya; dan jikalau engkau lihat akan suatu yang memberi kejahatan, maka engkau tegahkan keduanya daripada mengerjakan dia. Dan hendaklah engkau syukur bagi Allah Taala.
Keterangan Suluk
Syukur pada kedua kaki pula ialah dengan menggunakannya untuk pergi ke tempat-tempat majlis ilmu, majlis zikir, mencari rezeki yang halal, menziarahi sanak-saudara, guru-guru dan sahabat handai, mereka yang terlantar sakit serta apa sahaja yang dituntut oleh syarak. Segala tempat maksiat yang dikutuk oleh agama hendaklah dijauhi dan hendaklah dilakukan segala kebaikan yang tersebut di atas semata-mata ikhlas kerana Allah, bukannya kerana-kerana yang lain.
Keterangan selanjutnya oleh Tok Pulau Manis
Maka adapun orang yang syukur dengan lisannya dan tiada syukur pada segala anggotanya, maka umpamanya seorang lelaki baginya pakaian diambil pada ..........
Keterangan Suluk
Read More

LANGKAH MEWUJUDKAN KEYAKINAN DIRI

| |
0 comments


Berikut merupakan beberapa langkah yang ringkas ke arah mewujudkan keyakinan diri:

1.  Mulakan hari anda dengan bacaan Al-Quran & munajat kepada Allah.
2.  Bermuhasabah diri sebelum melakukan sesuatu.
3.  Anggapkan diri anda yang diciptakan oleh Allah adalah sama seperti orang lain.
4.  Orang lain boleh buat, kenapa anda tidak boleh buat?
5.  Apa kekurangan/kelemahan yang ada pada diri anda dan baikinya.
6.  Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif
7.  Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat.
8.  Lakukan riadah yang ringan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, ianya sebagai warm up dan dapat mengaktifkan diri seseorang.
9.  Kemas diri dan anggapkan diri anda adalah terbaik pada hari itu.
10.  Apabila berinteraksi pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.
11.  Apabila memulakan sesuatu tugas jangan memikirkan tentang masalah, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan dapat selepas tugas tersebut.
12.  Sentiasa peka terhadap waktu, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.
13.  Bertawakkal kepada Allah.

INSYALLAH ANDA AKAN DAPAT MENILAI BETAPA BERHARGANYA DIRI ANDA!


SESUNGGUHNYA ANDA ADALAH INSAN YANG MULIA


INSAN YANG MULIA MEMPUNYAI POTENSI


DAN SETIAP POTENSI HARUS DIUSAHA UNTUK MENDAPATKAN HASILNYA!

Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Pesanan Hari Ini

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

by Ahmad AlFateh