Sunday, August 28, 2011

Majlis Talaqi bersama Syeikh Asyraf...

| |
0 comments











Read More

Santai Bersama sahabat2....

| |
0 comments






Read More

Tuesday, August 09, 2011

Pakaian Wanita Di Mata Lelaki??

| |
0 comments



Sekadar gambar hiasan : Creative studio

Allah telah menjadikan setiap kejadian ni berpasang-pasangan. Malam pasangannya siang, rajin pasangannya malas, tidur pasangannya jaga dan lelaki pasangannya perempuan. Disebabkan perempuan pasangannya lelaki, maka Allah telah menciptakan bentuk badan wanita itu dapat memikat hati lelaki. Bila berkata tentang terpikat sesungguhnya ini ada hubungkaitnya dengan nafsu. Ia ada pula perkaitannya dengan bisikan syaitan. Jadi, untuk mengawal nafsu mestilah dikawal dengan iman.

Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol. Simbol apa ye?? Ana pasti anda juga tahu maksudnya. Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak di kawal dengan iman. So, mata lelaki ni selalu menjalar apabila terpandang seorang wanita. Setiap bentuk badan wanita akan dihayati oleh seorang lelaki dengan pelbagai tafsiran nakal nafsu. Apabila seorang lelaki melihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan dilihat oleh seorang lelaki adalah rambut perempuan itu. Sebab itulah wanita berkewajipan untuk menutup rambutnya. 

Apabila rambut wanita itu dah ditutup, maka mata lelaki ini akan turun ke bawah melihat lehernya, maka wajiblah wanita itu menutup lehernya. Seterusnya mata lelaki ini akan turun lagi melihat bentuk payudaranya, sebab itulah wanita berkewajipan untuk menutup dadanya dengan melabuhkan tudung. Setelah itu, mata lelaki ini akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, sebab itulah wanita perlu dan wajib untuk melabuhkan pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya. Kemudian, mata lelaki ini akan turun lagi melihat pula bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu untuk membesarkan pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan dan lelaki ni seterusnya akan melihat bentuk pehanya. Maka, janganlah sesekali wanita ini memakai kain yang agak ketat hingga nampak bentuk pahanya. 

Mata lelaki ini akan turun lagi, melihat kepada kaki perempuan. Oleh itu, wajiblah seorang wanita itu memakai stoking yang warnanya tak same sekali dengan warna kulit kita. Tolonglah..agar mata-mata lelaki ni tak berdosa. Sesudah tu, mata lelaki ni akan kembali semula ke atas. Menengok pula bentuk tangan yang cantik pada pandangan mata lelaki. Maka, tolonglah wahai muslimah semua, labuhkanlah tudung kita menutupi bentuk tangan kita.Tak pun, pakailah sarung lengan yang ada sekarang ini lebih afdal..kat mydin banyak jual. 

Wahai lelaki, janganlah pula kamu melihat mukanya kerana ia akan menimbulkan fitnah kecualilah jika kamu nak meminangnya. Dan kalau wanita tu sangat solehah, takut muka yang cantik tu akan menimbulkan fitnah,maka berpurdahlah jika itu lebih baik buat kamu. Tetapi, mata lelaki ni ada satu jenis penyakit lagi iaitu mata lelaki ni akan tertangkap secara spontan bila ternampak warna yang terang. Oleh itu, wanita sekalian janganlah pakai pakaian yang warnanya terang sangat, kalau nak pakai pun pakailah untuk suami kat rumah. Lebih selamat. 

Itulah wahai sahabiah semua berkenaan dengan mata lelaki ini. Bila dah tutup aurat tu jangan pulak ingat tugas kita dah selesai. Kenalah pula kita menjaga kehormatan diri kita. Jangan keluar seorang diri. Keluarlah dengan mahram. Mata lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah walau muslimah tu dah menutup aurat. Insya Allah selamat duniawi ukhrawi. 

Ingatlah, apa yang ada pada seorang wanita tu tiada pada lelaki. Itulah specialnya wanita, maka peliharalah ia sebaik mungkin dan serahkan saja itu semua kepada yang halal iaitu untuk suami kita. Ingatlah, hukum Allah tu adalah untuk kebaikan kita jua. Tiada ruginya pada Allah tapi amat malang jika kita melanggarnya. Dan pada kaum lelaki, mata kamu tu wajib untuk tak mencuri melihat wanita ajnabi dan dilarang sangat sangat oleh Allah dan Rasul. 

Sesungguhnya pandangan antara lelaki dan wanita yang ajnabi adalah salah satu daripada panahan syaitan. Ingat, wanita dijadikan dari rusuk lelaki, bukan dari kepala sebagai atasnya dan bukan dari kaki sebagai alasnya. Tetapi dekat dengan lengan untuk dilindungi dan dekat dengan hati untuk dididik dan dikasihi. 

Berkorban kerana Allah membuatkan kita tak terasa kehilangan harga diri malah mendapat ketenangan dan kebahagiaan hakiki..InsyaAllah...


Read More

Sunday, August 07, 2011

Mengenali Jodoh Menurut Islam

| |
0 comments




*Pertama sekali saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat saya Ahmad Zafran kerana sudi meminjamkan buku yang mengandungi doa-doa dibawah...Semoga pembaca juga perolehi manfaat darinya....
Berbual tentang jodoh dengan rakan-rakan. Ramai muda-mudi yang sudah berumahtangga, yang sedang dilamun cinta dan tidak kurang pula yang telah berpisah. Ramai yang kawin muda seawal 20-an, yang kahwin lewat selewat 40-an / 50-an dan tidak kurang pula yang tidak berkahwin. Apa masalah mereka? Kadang-kala kita tengok di alam realiti, mereka yang tidak berkemampuan namun mahu terus berumahtangga, sebaliknya yang berkemampuan tiada nilai disisi lelaki/wanita. Ada pula yang sudah berumatangga bermain kayu tiga. Banyak persoalan kepada situasi tersebut. Apa pun persoalannya, saya ingin Tips Mengenali Jodoh Menurut Islam.
Ramai sekali muda-mudi yang hidup dalam dilema tentang soal jodoh. Pasti ramai yang sudah mulai bosan untuk menjawab soalan dan ayat seperti "Bila lagi mahu kahwin?", "Takkan takde calon lagi", "Ke awak yang memilih sangat?" dan sebagainya.
Apa yang sebenarnya berlaku? Urusan Jodoh itu adalah urusan Allah SWT, cuma kita perlu tahu bagaimana cara mengenali jodoh dalam islam. Tips ini berguna bagi anda yang sedang mencari jodoh. Mari saya terangkan bagaimana.
Tanda jodoh dalam Islam itu adalah “3M”. Apa itu "3M"? Siapa di antara lelaki mahupun wanita yang boleh MemahamiMemaafkan dan Memotivasikan kita ke arah yang lebih baik InsyaAllah itulah jodoh kita. Huraian berkenaan "3M" adalah seperti berikut: Memahami - Setiap pasangan mestilah memahami antara satu sama lain. Ini penting kerana setiap daripada kita mempunyai latar belakang kehidupan yang berlainan. Maka setiap sifat kita mampu mempengaruhi atau dipengaruhi sifat pasangan kita. Memaafkan - Sifat memaafkan ini amat penting sekiranya tiada sifat ini, nescaya hubungan kekeluargaan tidak kekal lama (Ini yang kita cuba elakkan). Lelaki memang lebih egonya, namun jika ingin selamat, buang segala ego demi mempertahankan rumahtangga. Memotivasikan - Pasangan mestilah memotivasikan antara satu sama lain. Faktor seperti stres, tekanan kerja, masalah kewangan mungkin menyebabkan keretakan rumahtangga, namun sikap memotivasikan ini mampu menaikkan dan memulihkan kembali semangat pasangan anda.
Jadi sekiranya anda mahu mencari jodoh, carilah yang boleh melakukan 3M di atas supaya hubungan cinta dapat kekal dan tidak berlaku cerai-berai. Jodoh itu bukan berdasarkan nafsu, kekayaan, rupa paras, pangkat dan sebagainya tetapi haruslah berdasarkan Islam  iaitu beraqidah, taat beribadah dan cantik akhlaknya. Jika cinta itu menurut Islam maka cinta itu datangnya dari Allah.
Ramai muda-mudi sekarang bercinta namun tidak semua ke jinjang pelamin. Jangan percaya tentang ramalan cinta / ramalan jodoh di internet, televisyenataupun cinta monyet (Cinta kanak-kanak di alam remaja). Ini kerana itu bukan jodoh yang sebenar-benarnya. Ada yang cuba mengkategorikan jodoh kepada 3 jenis iaitu:
1) JODOH DARI SYAITAN 
Iaitu lelaki dan perempuan yang berjalan berpegangan tangan dan menuju ke arah kemaksiatan. Apabila si perempuan tadi mengandung, barulah si lelaki tadi menikahi perempuan tersebut.
2) JODOH DARI JIN
Iaitu lelaki yang menyukai seorang perempuan yang tidak menyukai dirinya, lalu dibomohkan dan disihirkan perempuan itu untuk setuju berkahwin dengan lelaki tadi.
3) JODOH DARI ALLAH
Iaitu pandangan 2 pasang mata iaitu lelaki dan perempuan sehingga menusuk ke dalam jiwa. Lalu,lelaki itu pun masuk meminang perempuan tadi. Perempuan tadi menerimanya. Mereka bernikah dan bercinta selepas itu kerana cinta selepas kahwin adalah satu2nya cinta yang diredhai ALLAH. Bercinta sampai ke syurga. Itulah yang digelar "Syurga Cinta" tanpa berlakunya sebarang bentuk kemaksiatan.
Apa jua jenis cinta, ianya kuasa Allah. Jadikan "3M" diatas sebagai panduan asas dalam mencari jodoh supaya benar-benar mendapatkan jodoh menurut Islam yang dapat membahagiakan hidup anda kelak. Mencari jodoh berdasarkan Islam InsyaAllah akan membahagiakan hidup anda di dunia mahupun akhirat.
Ingin saya kongsikan 2 jenis Do'a:
Do'a Mencari Jodoh
Jika anda mengalami keadaan putus cinta, Insya Allah amalkan Do'a kedua ini:
Do'a Putus Cinta
Sumber lain :-
Read More

Manusia yang Mengundang Kecelakaan

| |
2 comments

DISINI, SAYA MENGAJAK ANDA (PARA PEMBACA) MEMIKIRKAN APA YANG DIBINCANGKAN INI....

Kalau dilihat dengan teliti kita akan dapati bahawa kecelakaan yang menimpa manusia dan kemanusiaan di segenap tempat adalah kerana ketiadaan muslim yang sebenar-sebenar muslim, ketandusan insan-insan yang memahami amanah Allah, kekontangan mereka dari gelanggang hidup yang  memerlukan pemimpin. Dengan terbenamnya dasar-dasar islam yang berperikemanusiaan dan adil dibawah longgokan dasar-dasar kehidupan ciptaan manusia yang kolot, basi dan lapuk ,tetapi dicelupkan dengan lebal baru dan moden meyilaukan mata kerana kelihatan seperti madu tetapi beracun. Maka terjadilah bencana alam yang menimpa manusia yang berupa kemalangan, kemiskinan, penindasan, kebuluran dan kezaliman. Ini semua terjadi sejak zaman berzaman hinggalah kehari ini, di zaman pengembaraan di angkasa raya, di zaman penggunaan roket perpandu dan serba maju ini.

Beberapa tahun yang lalu, dunia dunia di kejutkan dengan satu kisah tentang seorang gadis eropah yang menjadi jururawat sukarela untuk bertugas di sebuah daerah di Afrika. Penduduknya memakan makanan yang buruk yang tidak cukup zat dan vitamin untuk menjamin kesihatan yang sihat. Mereka ditimpa penyakit saraf yang boleh yang boleh mambawa penyakit gila. Di suatu hari dia melihat satu pertempuran berdarah yangberlaku diantara anak-anak Afrika yang membawa pebunuhan secara liar lantaran kebuluran. Pertumpahan darah itu kerana hanya merebut sebiji buah mempelam. Pertempuran yang dahsyat itu tidak terhenti sehinggalah seorang dari mereka memukul lawannya sehingga buta matanya. Sebahagian dari mereka belum pun mencapai umur lapan tahun.

Kebuluran yang membuta tuli dan kejam itu menyebabkan manusia terbunuh dan menderita berbagai penyakit. Mereka sentisa menderita di bawah taring-taring kematian. Pada waktu berluluasanya kebuluran dan merebaknya kelaparan di asia dan di afrika yang sangat mengerikan itu, kita lihat pula di dunia barat yang kaya raya tapi hanya didiami 20 peratus dari bilangan penghuni bumi. Mereka membolot kekayaan dunia 80 peratus, mereka memelihara kekayaan denga penuh kegilaan.

Kita dapat lihat bagaimana kufurnya manusia terhadap nikmat Allah. Peristawa pembunuhan beribu-ribu lembu ternakan di Amerika yang di benamkan ke dalam bumi untuk menjaga harga daging lembu yang mahal di pasaran dunia. Ini semua dilakukan diwaktu berpuluh-puluh malah berjuta manusia mati kebuluran di Afrika, Asia dan amerika selatan. Lihatlah, bagaimana jauhnya perbezaan diantara nilai-niali islam dengan kebudayaan jahiliah. Kebudayaan islam yang sentiasa mengutamakan kemanusiaan yang mulia dan tinggi dibandingkan dengan kebudayaan jahiliah yang tidak berperikemanusiaan dan serba kebendaan ynag sentiasa membiarkan manusia mati dan kelaparan.

Alangkah malangnya dan celakanya kemanusiaan dan manusia yang terpedaya, lalai, terperangkap dan tergila-gila mengikut telunjuk sistem hidup meterialisme yang mengutamakan kebendaan. Alangkah besarnya tanggungjawab muslim dalam membawa nur yang terang. Hanya islam dan pendokongnya saja yang akan mampu menghancurkan jahiliah dan fahaman kebendaan.

Hanya dengan nur islam sajalah yang dapat menyinari hati dan akal dan memimpin manusia kepada hidayat, petunjuk dan keamanan, kesenangan dan kebahagian hidup dan ummahnya.

*Disini saya berpesan pada diri saya dan juga saudara islamku yang membaca ini, "Dimanakah tahap kita?"
sama-sama kita renungkannya...


Read More

Saturday, August 06, 2011

MALU SEPARUH IMAN

| |
0 comments

 


MALU ITU SEPARUH IMAN. Malu yang dimaksudkan ialah malu kepada Allah. Malu untuk melakukan maksiat dan malu meninggalkan taat.   Jika malu itu 50% daripada IMAN, mana 50% lagi. Yang selebihnya ialah TAKWA. MALU DAN TAKWA adalah gandingan sifat yang menjadikan seseorang mempunyai 100% keimanan. 

Takwa bermaksud bukan saja takut kepada Allah tetapi lebih daripada itu 'buat apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang ditegah jika sekadar takut saja tak jadi apa-apa. Misalnya takut gagal dalam peperiksaan tidak bererti jika tidak diikuti dengan rajin membaca buku dan mengulangi pelajaran. Takut kepada Allah mestilah diikuti dengan melakukan ketaatan dan menjauhi larangan. Ukurlah diri kita berapa peratuskah sifat MALU dan TAKWA yang ada pada diri kita. Itulah darjah keimanan kita. Bak kata orang periksalah diri kita sebelum kita diperiksa. 

Ulama pernah menyebutkan bertafakkur satu saat (dalam memikir kebesaran Allah) adalah lebih baik daripada beribadat 1000 tahun. Ini jangan disalahtafsirkan sebagai tak perlu beribadat memadai dengan tafakkur. Ia cuma memberi gambaran bahawa tafakkur menjadi faktor utama dalam mencari kekuatan beribadat.  Proses musyahadah perlu dilakukan secara konstan sehingga menjadi darah daging. Atau sehingga terasa benar di dalam diri kita tentang kebesaran Allah dan merasakan bahawa tidak ada sesuatu yang Allah jadikan secara sia-sia'. Kesemuanya ada hikmah yang di luar kemampuan kita untuk memikirkannya. 

Musyahadah menjadi satu daripada beberapa jalan untuk mendapat iman. Dengan iman ini kita akan berasa lazat berzikir, mencari ilmu agama, melakukan ibadat fardu, menambah dengan ibadat sunat serta berusaha mencari keredhaan Allah. Sebaliknya kita benci melakukan kejahatan sebagaimana takutnya kita menghampiri kepada api neraka. Barulah ketika itu kita merasakan kelazatan iman dan terasa hubungan yang rapat dengan Allah disebabkan oleh keredhaan Allah terhadap diri kita. 

Di samping melakukan proses musyahadah, kita perlu melakuakn muraqabah yakni menghampirkan diri terhadap Allah dengan melakukan segala amal fardu dan sunat. Amalan 'hablum min'Allah' (hubungan dengan Allah) dan hablum minannas (hubungan dengan manusia). Kita perlu menjaga dua hubungan iaitu hubungan dengan Allah dan juga sesama manusia.  

Dalam hubungan ini, Allah sering mengingatkan kita supaya berjalan/melawat di muka bumi Allah dengan niat melihat kebesaran Allah sambil memerhatikan balasan yang Allah timpakan kepada mereka yang menganiaya diri mereka sendiri.  

Semoga dengan coretan di atas dapat menjadikan diri kita khususnya diri saya sendiri orang yang sentiasa muhasabah diri dan bermusyahadah serta bermuraqabah mudah-mudahan kita diterima menjadi orang yang soleh yang bakal menghuni syurga di akhirat kelak. Amin ya Rabbal Alamin. 


Read More

Friday, August 05, 2011

Fadhilat Qiamullail

| |
0 comments




Firman Allah:

"Hendaklah engkau bertahajjud sebahagian daripada malam sebagai kewajipan tambahan kepadamu; pasti Allah akan membangkitkanmu pada kedudukan yang terpuji." 
(79: al-Israa)

Tahajjud adalah kewajipan khusus bagi Nabi s.a.w.

Daripada 'Aisyah r.a beliau berkata: Nabi s.a.w bangun berqiamullail sehingga bengkak2 kaki2nya." Aisyah pun bertanya "Kenapa engkau beribadah sebegini ya 
Rasulullah sedangkan dosa2 engkau yang telah lepas dan akan datang telah diampunkan.?" Rasulullah s.a.w pun bersabda:

"Tidakkah boleh aku menjadi hamba yang bersyukur." (Hadis Sahih riwayat Bukhari dan Muslim)


Nabi s.a.w bersabda:

"Sebaik2 lelaki adalah Abdullah sekiranya dia sembahyang malam." (Hadis sahih riwayat bukhari dan muslim)

Nabi s.a.w bersabda:

" Sebaik2 puasa lepas puasa ramadan adalah puasa pd bulan2 haram.Dan sebaik2 sembahyang selepas solat fardu adalah solat malam" (Hadis sahih riwayat Muslim)

Sabda Nabi s.a.w:

"Wahai manusia sebarkanlah salam, bagilah makan dan sembahyanglah malam ketika manusia tidur nescaya kamu akan masuk syurga dgn selamatnya." (Hadis hasan sahih riwayat at-Tirmizi)

Sabda Nabi s.a.w:

"Hendaklah kamu berqiamullalil. sesunguhnya qiamullail ini gaya hidup orang2 yang solih, mendekatkan kamu kepada tuhan, menghapuskan dosa2 dan menegah diri dari maksiat." (Hr Hakim)

Sebab apa tidak mampu solat malam?

Telah disampaikan cerita seorang lelaki yang tido malam sampai subuh dan tidak bangun solat malam. Nabi s.a.w bersabda:

"Lelaki itu syaitan telah kencing di kedua belah telinganya." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Fudail bin Iyad telah berkata:

"Apabila kamu tidak mampu untuk qimaullai; dan puasa sunat pada siang hari maka ketahuilah sesungguhnya kamu telah dibelenggu dengan maksiat yang 
kamu lakukan."

Adab2 Berqimullail

1. Sunat sesiapa yang bangun pada waktu malam untuk sapu muka, bersugi, memandang langit danmembaca ayat 190 - 200 surah Ali Imran. Ini disebut dalam hadis sahih riwayat bukhari dan Muslim (763).

2. Disunatkan membuka solat malam dengan dua rakaat yang ringan. 'Aisyah berkata:

"NAbi s.a.w apabila bangun malam untuk solat tahajjud, baginda membuka dengan dua solat yang ringan." (Hadis sahih riwayat Muslim No 765)

3. Disunat solat malam dgn memberi salam setiap dua rakaat dan diakhiri dgn solat witir satu rakaat. Ibnu Umar berkata:

"Nabi s.a.w sembahyang malam dua rakaat dua rakaat dan melakukan witir satu rakaat." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim) 

4. Solat malam sebelas rakaat. 'Aisyah r.a. berkata:

"Nabi s.a.w solat qiamullail sebelas rakaat" (Hadis sahih riwayat Bukhari)

'Aisyah berkata:

"Nabi tidak pernah solat malam -pada bulan ramadan dan lainnya- lebih dari sebelas rakaat." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

5. Disunatkan memanjangkan bacaan pada solat malam. 

Rasulullah s.a.w ditanya solat yang paling afdal. Baginda menjawab:

"Panjang berdiri" (Hadis sahih riwayat Muslim)

6. Disunatkan menyederhanakan suara ketika solat sunat malam. Tidak kuat dan tidak perlahan. Firman Allah:

"Dan janganlah engkau kuatkan suara mu dalam bacaan solat dan jangan engkau perlahankan. Bacalah dengan sederhana yang diantara kuat dan perlahan." (110: 
Al-Isra)

Ulama mazhab Syafie mentafsirkan solat disini dgn solat sunat malam.

7. Disunatkan berbaring apabila terasa sangat mengantuk ketika solat malam.

Nabi s.a.w bersabda:

"Apabila seseorang itu mengantuk ketika dalam solatnya maka hendaklah dia berbaring sehingglah hilang mengantuknya. Maka sesungguhnya seseorang sedang mengantuk hendak beristigfar tetapi dia memaki dirinya sendiri." (hadis sahih riwayat Bukhari No 209 dan Muslim No 786)

8. Disunatkan mengejutkan suami atau isteri untuk bangun malam.Nabi s.a.w bersabda:

"Allah merahmati seorang lelaki yang bangun malam untuk solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia renjiskan dgn air di mukanya. Allah merahmati seorang wanita yang bangun untuk solat malam dan mengejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia merenjiskan muka suaminya dgn air." (hadis Abu Daud dgn sanad yg sahih)

Nabi s.a.w bersabda:

"Apabila seortang lelaki mengejutkan isterinya pada waktu malam dan keduanya solat malam maka ditulis daripada golongan "azzakirin dan azZakirat." (Hr Abu
Daud dan Ibnu Majah No 1336 dgn sanad yg sahih)

# oleh itu pilih lah pasangan yg bangun malam untuk solat bukannya bangun tengok tv, main game, sembang2 kosong atau sekadar qada hajat je. HEHe

9. Solat malam lah dgn istiqamah walaupun sedikit. Apa yg disebut disini adalah yg sempurna. Kalau tidak mampu buatlah walaupun satu rakaat solat witir. Nabi s.a.w ditanya tentang amalan yg paling disukai oleh Allah. maka Baginda menjawab:

"Amalan yang paling kekal walaupun ianya sedikit." (Hadis sahih riwayat Bukhari no 6096 dan Muslim No 783)

10. Disunatkan memperbanyakkan istigfar dan doa ketika mana bangun malam.

Firman Allah:

"Dan orang2 yang beristigfar pada waktu sahur" (17: Ali Imran)

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguh tuhan akan turun pada setiap malam ketika sepertiga malam yang terakhir dan berkata: Siapa yg berdoa akan ku perkenankan. siapa meminta akan ku berikan dan siapa yang beristigfar akan ku ampunkan."(Hadis sahih riwayat Bukhari No 1094 dan Muslim No 758)
11. Seeloknya seorang itu berniat sungguh untuk bangun qiamullail ketika hendak tidur supaya dia mendapat pahala qiam sekalipun tidak bangun. Sabda Nabi s.a.w:

"Sesiapa yang mendatangi tilamnya dalam keadaan dia berniat hendak bangun solat malam dan dia terlajak tidur sehingga subuh maka ditulis pahala apa yang diniatkan.Tidurnya itu adalah sedekah dari tuhannya." (Hadis riwayat Imam Nasaie dan Ibnu Majah No 1344 dgn sanad sahih diatas syarat2 Imam Muslim)

12. Disunat menqadakan solat malam yg tertinggal. Baginda bersabda:

"Sesiapa yang tertidur dari melakukan amalan malamnya dan dia lakukannya diantara solat subuh dan solat zuhur maka ditulis pahalanya seolah2 dia melakukannya pada waktu malam." (HAdis sahih riwayat Imam Muslim)

13. Makruh mengkhususkan qiamullail pada malam Jumaat sahaja.

Sabda Nabi s.a.w:

"Janganlah kamu mengkhusukan qiamullail pada malam jumaat." (Hr Muslim No 1144- sahih)

#Ini yg banyak dilakukan oleh masyarakat melayu kita dan menyedihkan termasuklah pelajar2 agama sendiri.

14. Disunatkan meniru cara qiamullail Nabi Daud a.s. Sabda Nabi s.a.w:

"Solat yang paling dikasihi adalah solat Nabi Daud a.s dan puasa yang paling dikasihi Allah adalah puasa Nabi Daud. Baginda tidur ditengah malam, bangun disepertiga yg akhir dan tidur semula sepernam yg terakhir. Baginda puasa sehari dan tidak puasa sehari. (Hr Bukhari dan Muslim - sahih)

Maksudnya disini puasa sunat dan solat malam. Puasa ramadan mana boleh buat camtu.hoho.

15. Cara Nak bangun awal pada waktu tertentu hendaklah membaca akhir surah kahfi dan niat dan minta pd Allah untuk bangun pada waktu tertentu.

Rujukan: Al-Muktamad Fil Feqhis Syafie oleh Dr Muhammad Zuhaili dan Riadus Solihin oleh Imam Nawawi.
Read More

Thursday, August 04, 2011

Allah SWT 24 X 7?? Anda tahu??

| |
0 comments


Pernahkah Anda bayangkan bila pada saat kita berdoa, kita mendengar ini:

Terima kasih, Anda telah menghubungi Baitullah".

Tekan 1 untuk 'meminta'.
Tekan 2 untuk 'mengucap syukur'.
Tekan 3 untuk 'mengeluh'.
Tekan 4 untuk 'permintaan lainnya'."

Atau....

Bagaimana jika Malaikat memohon maaf seperti ini:

"Saat ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain. Tetaplah
sabar menunggu. Panggilan Anda akan dijawab berdasarkan urutannya."

Atau, pernahkah Anda bayangkan bila pada saat berdoa, Anda mendapat
respons seperti ini:

"Jika Anda ingin berbicara dengan Malaikat,

Tekan 1. Dengan Malaikat Mikail,
Tekan 2. Dengan malaikat lainnya,
Tekan 3. Jika Anda ingin mendengar sari tilawah saat Anda menunggu,
Tekan 4. "Untuk jawapan pertanyaan tentang hakikat syurga &
neraka,silahkan tu nggu sampai Anda tiba di sini!!"

Atau mungkin juga Anda mendengar ini :

Sistem kami menunjukkan bahawa Anda telah satu kali menelefon hari ini. Silakan cuba lagi esok."

atau...

Pejabat ini ditutup pada hujung minggu. Sila hubungi semula pada hari Isnin selepas pukul 9 pagi."

Alhamdulillah. .. Allah SWT mengasihi kita, Anda dapat menelefon-Nya setiap saat!!!

Anda hanya perlu untuk memanggilnya bila-bila saja dan Dia mendengar anda. Kerana bila memanggil Allah,tidak akan pern ah mendapat talian sibuk. Allah menerima setiap panggilan dan mengetahui siapa pemanggilnya secara pribadi.

Ketika Anda memanggil-Nya, sila gunakan nombor utama ini: 24434

2 : solat Subuh
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya

Atau untuk lebih sempurna dan lebih banyak afdhalnya, gunakan nombor ini :
28443483

2 : solat Subuh
8 : solat Dhuha
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya
8 : Solat Tahajjud atau lainnya
3 : Solat Witir

Maklumat terperinci terdapat di Buku Telefon berjudul "Al Qur'anul Karim & Hadis Rasul"

Talian terus , tanpa Operator tanpa Perantara, tanpa bil..

Nombor 24434 dan 28443483 ini memiliki jumlah talian hunting yang tak terhingga dan dibuka 24 jam sehari 7 hari seminggu 365 hari setahun!!!

Sebarkan maklumat ini kepada orang-orang di sekeliling kita. Mana tahu mungkin mereka sedang memerlukannya...



wasalam..





Sumber :-
Program di SMATKEM..
Read More

Ramadhan Bulan Muhasabah Diri

| |
0 comments


Pada dasarnya manusia dijadikan Allah dalam keadaan fitrah. Semasa
        membesar pendidikan yang diterima berbeza-beza mengikut faktor
        pendidikan yang diterima daripada ibu bapa dan keadaan persekitaran.
        Faktor-faktor ini mengubah dan menjejaskan fitrah kemanusiaan. Amat
        beruntunglah seseorang jika pendidikan dan tarbiyah yang diterima
        berpaksikan Al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Sebaliknya amat rugilah jika
        amalan hidup bercanggah dengan kedua-dua peninggalan Nabi (Quran &
        Sunnah).

        Allah amat mengetahui keadaan ini. Justeru, diwajibkan berpuasa setiap
        tahun bagi setiap individu sebagai satu cara untuk muhasabah, mengukur
        dan memeriksa diri sejauh mana ketaatan telah dilakukan dan sejauh
        mana kemaksiatan telah ditinggalkan. Introspeksi begini jarang dapat
        dilakukan di luar bulan puasa. Sebagaimana kenderaan perlu di'overhaul'
        setelah lama digunakan, begitulah manusia perlu di'overhaul' jasmani dan
        rohaninya melalui amalan berpuasa. Bulan puasa dalam aspek ini
        merupakan masa bagi umat Islam menjalani tarbiyah dan kursus
        pembinaan jasmani dan rohani berlandaskan syariat Islamiah supaya
        dapat menjalani hidup yang lebih sempurna pada masa hadapan.

        Gangguan atau rintangan yang amat mencabar bagi setiap insan ialah
        syaitan. Syaitan ialah musuh manusia yang utama. Tugas utama dan
        'core business' syaitan tidak lain tidak bukan hanya untuk menyesatkan
        manusia. Setiap detik kerjanya menjahanamkan manusia supaya akan
        terjun ke neraka seperti mana dirinya yang tiada harapan langsung
        masuk syurga. Dalam otaknya sudah disetkan begitu. Kita tidak perasan
        musuh kita yang halus lagi ghaib ini memasang pelbagai strategi untuk
        memukul kita, manakala kita pula asyik dilalaikan dengan pelbagai tugas,
        kerja dan amalan harian lain hingga terlupa makhluk syaitan ini hendak
        memerangkap kita. Nasib baiklah kita ada Allah yang boleh kita minta
        pertolongan.

        Amalan puasa diwajibkan di antara lain ialah untuk memerangi syaitan.
        Selain berlapar atau menahan diri dari makan dan minum, kita juga
        dikehendaki puasakan pendengaran, penglihatan dan perkataan. Berlapar
        dengan tujuan menyempitkan perjalanan syaitan. Syaitan berjalan dalam
        diri kita melalui saluran darah. Dengan berpuasa syaitan tidak berpeluang
        menjadikan pembuluhan darah kita sebagai lebuhrayanya. Telinga
        dipuasakan dari mendengar yang haram, mulut dipuasakan dari
        mengeluarkan kata-kata yang jahat seperti mengumpat dan berbohong
        manakala mata pula dipuasakan dari melihat perkara yang dilarang atau
        diharamkan. Jika dilakukan dengan penuh ketaatan syaitan tidak
        langsung dapat peluang memeragkap kita di bulan ini. Tambahan pula
        dalam bulan ini dinukilkan bulan terbukanya pintu syurga dan ditutupkan
        pintu neraka.

        Pendek kata dalam bulan ini, kita mesti menghisab diri dan mengawasi
        segala tindak laku kita supaya tidak mencemari amalan puasa. Nabi
        sentiasa mengingatkan kita supaya jangan menyamakan bulan ini dengan
        bulan-bulan lain. Mesti ada kelainannya kerana inilah keistimewaannya.
        Jika anggapan kita Ramadan sama dengan bulan-bulan lain, maka
        peruntukan pahala dan rahsia Ramadhan tidak akan kita perolehi dan
        kecapi kelazatannya sama sekali. 

        Setelah mempuasakan segala indera kita dari apa yang dilarang oleh
        Allah, kita digalakkan mengisi sepanjang Ramadhan dengan
        amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, bersedekah, mengaji
        ilmu agama, sembahyang terawih dan sebagainya. Amalan di bulan puasa
        dibalas dengan gandaan pahala yang banyak. 

        Walaupun tidur orang puasa diberikan pahala, namun memperbanyakkan
        tidur di waktu siang tidaklah digalakkkan sebagaimana tidak digalakkan
        makan banyak pada waktu malamnya. Semasa berbuka memadalah
        dengan makanan yang sederhana. Janganlah melampaui batas dalam
        menyediakan makanan berbuka. Kita perlu mengingatkan diri kita tujuan
        puasa ialah untuk melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika semasa
        berbuka kita penuhkan dengan pelbagai juadah, maka seolah-olah kita
        melayan semula kehendak syaitan dan nafsu. Bermakna tujuan puasa
        pada hari itu masih samar-samar dan tidak memberi kesan positif. Oleh
        sebab itu, Nabi saw pernah bersabda ramai orang berpuasa tidak dapat
        apa-apa kecuali lapar dan dahaga.

        Syaitan sangat suka sifat membazir malahan mereka yang membazir
        dikatakan kawan syaitan. Tradisi kebanyakan kita membeli juadah dan
        kuih-muih yang banyak untuk berbuka adalah membazir kerana semasa
        berbuka hanya sebahagian yang kita makan; selebihnya dibuang saja.

        Akhirnya dapat dibuat kesimpulan bulan puasa adalah bulan bagi umat
        Islam membuat persiapan diri memperkuatkan benteng jasmani dan rohani
        melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika kita dikalahkan oleh syaitan
        dalam bulan-bulan lain, dengan bantuan Allah insyallah kita akan menang
        kerana dapat mengalahkan syaitan pada bulan Ramadhan yang mubarak
        ini. Kemenangan ini seharusnya tidak dihadkan dalam bulan ini saja; ia
        perlu dihayati seterusnya pada bulan-bulan berikutnya. Ingatlah kita
        sedang menjalani kursus dan bengkel mujahadah sepanjang Ramadhan.
        Budaya sepanjang kursus/bengkel mestilah diteruskan pada bulan-bulan
        lain. Jika ini berjaya dilakukan barulah dikatakan objektif puasa ini
        mencapai matlamatnya. Sama-samalah kita lakukan semoga amalan kita
        diterima oleh Allah. 
Read More

Ketenangan yang Dikecapi Selepas Memeluk Islam

| |
0 comments
http://4.bp.blogspot.com/-R88DfFtoavE/ThKZmn8yStI/AAAAAAAAAVM/a-5nJt474cI/s1600/tenang+1.jpg
Merlimau Hidup yang sentiasa dihimpit kemiskinan lebih-lebih lagi setelah kematian suami hampir lima tahun lalu telah membuka pintu hati ibu kepada empat cahaya mata ini untuk memeluk Islam.
Norain Dewi Abdullah, berkata hidupnya kini lebih tenang setelah memeluk Islam, malah menyifatkan Allah SWT mempermudahkan segala urusan. Biarpun kehidupannya tetap sama, namun ketenangan yang dicari selama ini telah ditemui.
Menurutnya, kini banyak pihak menghulurkan sumbangan, malah setelah beberapa tahun memeluk Islam seorang lelaki bujang menyuntingnya sebagai isteri.
Ada hikmah suami saya dahulu meninggalkan saya dan anak-anak yang masih kecil, jika tidak mungkin sekarang saya belum tentu memeluk agama Islam yang suci ini.
Terasa bahagianya dan Allah SWT menghadiahkan saya pengganti suami untuk membantu meringankan beban kami sekeluarga. Suami saya seorang yang baik dan mengambil berat kebajikan anak-anak tirinya, katanya ketika ditemui di rumahnya di sini Kampung telaga Mahadi, semalam.
Katanya, sebelum ini dia terpaksa bekerja sebagai penoreh getah daripada jam 7 pagi hingga 7 malam dengan pendapatan RM20 sehari dan terpaksa mengunci anaknya yang masih kecil di dalam rumah demi keselamatan mereka memandangkan tiada siapa yang sudi melihat dan menjaga mereka.
Semasa kecil, salah seorang abang saya telah memeluk Islam dan pernah mengajak saya, tetapi saya menolaknya. Bagaimanapun, setelah dewasa dan ketika itu benar-benar dihimpit kesusahan, hati saya hanya mengingat tentang Islam, kata anak kelahiran Pahang ini.
Terasa lebih indah apabila Ramadan kali ini membawa seribu makna buat dirinya dan keluarga apabila pertama kali menjalani ibadat puasa di rumah baru, bawah projek Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Risda di atas tanah wakaf milik bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Abu Pit.
Inilah Ramadan yang bermakna buat kami, tak pernah kami sangka untuk menerima pemberian rumah ini.
Jika dulu terpaksa menyewa rumah sebanyak RM300 sebulan, kini Alhamdulillah dengan pertolongan Allah SWT, ada pihak prihatin dan membantu kami sekali gus meringankan beban suami yang tidak mempunyai pekerjaan tetap, katanya yang baru menduduki rumah PPRT sejak 10 Julai lalu. -SH
p/s Sebagai termasuk di golongan asnaf, saya cadangkan supaya PAS Cawangan Merlimau/ Kawasan Jasin melakukan ziarah dan menyampaikan zakat kepada keluarga di atas.
sumber gambar dari blurblifestory.blogspot.com
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Pesanan Hari Ini

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

by Ahmad AlFateh