Thursday, March 22, 2012

Berkisahkan 2 Hati..Part 1

| |
0 comments
 



header bismillah


Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam...bersyukur keHadratNya Fateh masih dikurniakan nikmat Iman & Kehidupan, mampu untuk meneruskan hari-hari seperti biasa..

Insyaallah, hari ini Fateh Ingin berkongsi satu kisah "2 hati mencari redhaNya"..ini bukan jiwang ke, nak menunjuk-nunjuk ke..Tidak sama sekali..tetapi ia merupakan kisah hidup seorang Putera yang mencari-cari teman hidup telahpun dijumpainya....

Sedikit latar belakang tentang Putera ini..diberikan nama sempena "Kemuliaan yg Sempurna" cari dalam bahasa arabnya :) , dilahirkan di Kuala Lumpur tetapi dibesarkan di Negeri Sembilan..:) seorang yang jahil mengenai kehidupan..dan kini telahpun tamat pengajiannya dalam bidang Syariah & Perundangan di salah sebuah IPT di Selangor dan kini mencari-cari peluangg pekerjaan...:) ini je kot,sebab nak crita details panjang nanti..

Kisahnya bermula apabila ketika beliau Tingkatan 5 di salah sebuah Sekolah Menengah Agama di Negeri Sembilan..apa yang terjadi ialah, ketika itu beliau merupakan Ketua Umum di Sekolah tersebut..jadi faham-fahamla tugas seorang ketua, macam-macam nak kena fikir dengan ragam anak buahla, pelajar2 lain laa...adoi, mesti peningkan?he4...jadi, ketika itu beliau telahpun mengagihkan anak buahnya dibeberapa kelas yang ada kerana guru2 ada meeting, sampailah padanya hanya tinggal 1 kelas sahaja tiada  pengawas untuk jaga iaitu kelas tinkatan 1 Ibnu Sina..so, beliau pun ambil tempat itu...

Kalau dah jaga kelas tu,takkan diam jekan..mesti ada input & outputnya..he4..so, beliau pun ber"taaruf" adik-adik tingkatan satu...sorang demi sorang sehingga selesai...tapi, beliau tertarik kepada seseorang pelajar perempuan, mestilahkan..takkan laki pula...he4..so, kerana apa tertarik??haa...ni bukan "cantik menarik tertarik kau memang Da Bomb"...tu lagu....he4...sebabnya masa sesi soal jawab tu, kawan-kawan dia kata dia "MALU" nak berborak dengan lelaki jadi suaranya slow sangat...huh..sungguh tak pernah beliau jumpa orang sepertinya...beliaupun terpaku seketika..di benak fikirannya, "Ya Allah, sungguh hebat AgamaMu mendidik hamba-hambaMu"....anda mesti tahukan perwatakan seorang yang pemalu??....ya, ia mesti MENJAGA segala-galanya...bukan bermakna yang lain tidak menjaga, tetapi dek kerana percakapan pun ia membataskan yang bukan mahramnya...Allah, Hebat2...he4, cukupla tu ye...takut memuja plak...:)

Teringat dalam sebuah lagu yang berbunyi..

Cari-cari... carilah 
Pasangan hidup betul-betul oh kawan 
Bahagia berseri 
Rumah tangga akan harmoni 

Lagu: Rabbani

Sehinggalah tiba trial SPM, si Putera tidak lagi berhubung dengannya...selesai spm pun tidak ada khabar darinya....erm, sedih juga....bukan mengharap apa2, tetapi hati telah terpikat padanya...itulah yang dikatakan rindu..dan mengharapkan RedhaNya..

2 tahun berlalu tanpa sebarang khabar berita...ketika itu, Allah betul2 menguji iman dan tahap kesetiaan padanya..."kesetiaan padanya"?..ya, beliau bukan bercinta, tapi  sentiasa berdoa agar satu hari Allah akan temukan dia semula...:) si putera bukanlah  memilih pangkat, darjat, harta atau pun nama...akan tetapi apa yang disyariatkan, itulah yang putera ini mahukan....agar Redha Allah menyebelahinya...amin..
bersambung.....



Read More

Wednesday, March 21, 2012

Kejayaan atas Usahanya..*TAHNIAH*

| |
0 comments
 

Assalamualaikum para pembaca...
Hari ini fateh nak kongsi kegembiraan seorang pejuang yang telah berjaya memperolehi kejayaan yang diimpikan selama ini...
Apa yang diimpikannya ialah Skor A dalam SPM 2011...Kejayaan memang miliknya..
Kejayaan miliknya??..ya, setelah penat, tidur yang kurang, usahanya selama ini telah membuahkan hasil yang LUMAYAN kerana beliau memperolehi 8A 1B di Medan Peperangan (SPM) beliau tahun lepas...:)
Alhamdulillah, Allah menyebelahinya kerana ada juga yang usaha tetapi tidak berjaya, mungkin dek kerana usahanya yang kurang berkesan..
Jadi, kepada adik2 yang bakal mengambil SPM akan datang, lupakanlah penat, berhibur, perkara2 yang kurang berfaedah..agar anda juga Berjaya sepertinya...:)

*Beliau merupakan seorang Muslimah
*Perwatakan SOLEHAH, Insyaallah
*Taat & Setia dalam menjaga AgamaNya
*Sayangi Allah-Nabi-Keluarga
*Sentiasa Memperbaiki Kesilapan lalu
*Berusaha Bersungguh-sungguh

 

Pada hemat fateh, anda juga MAMPU memperolehi kejayaan, kerana manusia diciptakan untuk berjaya, maka caranya perlu diperbetulkan...

Sekali lagi, TAHNIAH buat *IBK*
<<<<Moga masa depannya cerah>>>>

akhir kata, ingatlah pesanan saya ini...
"SETIAP ORANG ADA KELEBIHANNYA, MAKA KENALI POTENSI DIRI SERTA GUNAKAN KELEBIHAN ANDA SECARA OPTIMA UNTUK BERJAYA" 


Read More

Sunday, March 11, 2012

Nasyid Ex-Sautun Najah (Percussion Show)SMATKEM 08

| |
0 comments
Assalamualaikum semua...
Hari ini saya saja nak berkongsi satu video yang sempat adik nasyid saya rakam semasa kami "saja2 panas badan"..he4..so,sekadar hiburan,tidak ada kena-mengena dengan yang hidup atau yang dah tiada...
Semoga terhibur....:)

video


Read More

Wednesday, March 07, 2012

Nama-nama JIN (Elakkan memberi nama anak dari nama-nama ini…)

| |
0 comments



Elakkan memberi nama anak dari nama-nama ini…
Ababah                                    Badramah                               Chonnas
Abaha                                       Badru                                       Chonjab
Abak                                          Badzuu                                    Fahlus
Abanus                                     Baekasin                                 Fadlal
Abbah                                       Bahba                                      Ghaul
Aburuin                                   Bahdru                                    Gahram
Aburu’yin                                Bahtah                                    Ghaur
Abubahri                                 Bahthir                                   G i n a n
Abuhat                                     Bahyuth                                 Grufu
Abukanah                               Bahhaela                                Haakani
Abukankan                             Bajraami                                Haakun
Abusimah                               Bakturus                                H a b
Abusiman                               Balbayat                                H a b a



Abusyi’in                                 Balbayatah                          Hababa
Abyad                                       Balkia                                     Hababat
Adida                                        Barabih                                 Habainahaba
Adnabur                                  Barbainah                            Habanus
Adzak                                        Barbaitah                             Habasan
Ahbasin                                    Barbaran                              Habbat
A h u h a                                   Barbayatah                         Habubu
A i b u s                                     Barhaela                              Habusy
Akan bin Irdith                     Barkuyan                            H a d a
‘Akib                                          Barkuyen                            H a d i h
Akilat                                        Barthafah                            Hailus
A k l a f                                     Bartharah                            Hakuskus
A k l u r                                    Batbarah                              Hanfaya
Aknabur                                  Bayu’yu                                Hamfayah
A k n a m                                 Bikran                                   Hamfiah
Aknimun                                 Biljabub                               Hanali’li
Alahqob                                   Bilurit                                  H a r i q
Alhamah bin Talhamah     Binbakub                           Hamalat
A l k a f                                      Binum                                 H a y a n
Alkafanah                                Birbitah                              H a z a m
Alkafinus                                 B u h                                     Hazrut
Alkalat                                      Bur                                        H o y a
Alkulat                                     Burburah                            Hubaidah
Ambanini                                Burbuyat                            Hubaizat
Ambanu                                   Burdayun                           H u b i
Alahqaq                                   Buruza                                  H u d i
‘Ain Kaf                                     Binbitah                               H u k u n
Akram                                       Baliyun                                 Humanus
Amir                                          Dahabu                                 L a b i n
Amr Bin Jumanah                D a s i m                                L a h i
Amr Bin Jabir                         D a t i m                               Lakien
Amrusy                                     Dawhah                               Lawlamah
Anfius                                         D a y a n                              L a y a h
Anfusa                                        Dayantoath                       L a y a t
Ankar                                          D u l d u l                            L u l u
Anum                                          Duyti                                   Lutlun
Aqab                                            IbinHariq                          Maduzk
Aqramus                                    Ibnu Duraij                      M a d u s
Arbiun                                        Iduhin                                Maemun-maemun
Arfarus                                       Idzkar                                 Mahmah
Arkalat                                       Idzki                                    Mahrar
Arkanah                                     Idzuhun                             M a h u n
Arwan                                         Ikbilat                                 Maklusy
Asbanzur                                   Ikrib                                    Makruktusy
Asdim                                          Ilaqus                                 Makrunusy
Asdimyi                                      Infalat                                Malmalat
Asrarah                                       Irbitsin                             Manzakur
Asrarin                                        Irdabur                            Marizah
Asriyun                                       I r u d                                M a r o n
Asrarinah                                   Isfilin                                Mashir
Astafa                                           Itabuyin                         Masyie
Aswah                                           Itakuntilhanah            Mathra
Aswan                                           Itgabu                             Matsara
Atsafi                                             Itkun                               M a t u n
Arsyiri                                          I z i b                               Maznakur
‘Awar                                             Ibqus                              Ma’ma
Azkar                                             I f r i t                             Ma’mah
Alkisu                                            Ifruth                             Milla
Alamluq                                       Ikriba                             Miswath
Abu hamid                                  I m a k                            Misyi
Alkarobis                                     Jahilin                           Mughin
Alkarobiyun                               Jaknabur                      Mughyat
Arruhmiyun                               Jaljala                            Muhyanus
Alkhauzanah                               Jaljalat                          Munsiri
Azkur                                             Jilji                                  Munsyini
Altar                                              Jiljilah                            Mu’mun
K a f a h                                         Jusyanalnas                 Marij
K a f i k                                          Janjal                              Mumuun
K a h l i                                          Jalis                                 Masuth
Kalsawaran                                 Nahran                           Mushin binjusyanal
Kamlia                                          Narhanibnuwarhan   Qidzirin
Kafika                                            Kasyat                             Qomtunus
Kartusin                                       Kidirin                             Q o r i n
Kufratsin                                     Kurinus                           Qoronah
Khonnas                                       Khonjab                          Qorqonah Baknur
Khubuts                                        Khobaits                         Q o w a
Khannay                                       Khannasy                       Qulnus
Khinzib                                          Rankanis                         Qumrun
Raqoniah                                      R o i n                               Qumrunus
R u h                                               Rofidhoh                         Qurqus
Radzaq                                          Rijalulgaib                       Qusy
Rairanahbintiassakan             Ro’ina                                 Sabin
Tabariaz                                       Tabarij                                Sadbulat
T a b i                                             T a b u r                              Saljalah
Taghyarin                                    T a k i                                  Saljalat
Takyarin                                       Talluh                                Samasqorni
Tamrujah                                     Taqius                                Sambulat
Taulkumnus                                Taukalat                            Samha
Taulkumnis                                  Thaluhun                         Samliah
Thalun                                            Thabar                              Sarik
Tsibar                                              Tsabur                              Sarwat
Ubara                                               U b a y                              Sawhata
Ubbat                                               Ubyan                              Sayak
Udaat                                               Udaima                            Sayar
Uday                                                Udbaliem                        Sayilla
Udbaras                                          Udgaru                            Sayirakat
Udgata                                             Udri                                 Sella
Udza                                                 Udzan                              Shabil
Udzbaros                                        Ukaida                           Shakin
Ukirin                                              Urbulat                          Shimar
Ulaya                                               Ulkuliat                          Sybil
Ulkulius                                          Ultiza                              Sahir
Ultiz                                                  Umi Hana                     Sinurguhu
Umi Zilzah                                      Umi Kholi                    Sumbulat
Umi liah                                          Umi Muldam               Surkubu
Umi Qulsum                                 Umi Shibyan               Surubat
Umi khat-khat                             Umi unan                      Sutbayat
Umu syiin                                      umu Maran                 Sutbayani
Umu Asyit                                     Umu Liat                      Sutbayni
Unumah                                          Uqlaya                          Su’alat
Uqlay                                               Uran bin Umay          Syahzab
Urban                                               Urbats                           Syamasqorni
Urbidzi                                             Urdah                            Syambaliem
Urbautsus                                       Urkinat                         Syarbin
Urkilah                                             Urulat                            Syahir
Urya                                                  Uzzikat                           Syehyaman
Uzzikt                                                Usbuyat                         Syinargaha
Ustohru                                            Usbiyi                             Syinargahala
Utbulat                                              Uthbaliem                    Syirbin
Utbulin                                              Utikum                           Syirkahala
Uzbalim                                             Utiluluy                          Syirquha
Utsiluluun                                        Utsbalin                          Syirubadru
Utsbuzun                                           Utsim                              Syirkuhu
Utsukum                                            Utulin                              S y u b
‘U d a                                                    Wakaram                       Syuksyuk
Waktabun                                          Walhan                            Syiq
Walwalah                                           Wanzaru                         W a s i m
Watkalim                                            Waslan                            Wazzaru
Waktabu                                             Walwalwuazkur           Zahrah
Zahzah                                                Zaklan                              Zaknabur
Zalanbur                                            Zalazat                             Zaldalat
Zandub                                               Zarzaina                          Zilzili
Zundub                                               Zuul Zuul                        Zaklam
Read More

SIAPA PENGHUNI BUMI SEBELUM MANUSIA ( NABI ADAM AS)??

| |
0 comments


Pada saat bumi berumur delapan ribu tahun,keadaanya masih kosong. di sini sudah terdapat banyak biji sawi putih. Kemudian Allah SWT menciptakan seekor unggas yang bernama TABIRUNNASAR. Allah SWT berfirman kepada-Nya : " hai unggas tabirunnasar,makanlah olehmu biji sawi itu. Apabila habis biji sawi itu,engkau akan kumatikan."


  Sang unggas pun memakan biji-bijian itu.Namun, cara memakannya diatur: pertama,sehari satu biji yang dimakan.Setelah semakin berkurang. maka kini dimakannya hanya satu biji sebulan. Biji sawi itu semakin berkurang saja. Oleh karena begitu takutnya terhadap kematian,maka sang unggas hanya memakan satu biji dalam setahun. Namun,akhirnya habislah biji-biji sawi itu. Tabirunnasar pun akhirnya mati.

Setelah kematian tersebut,Allah SWT menciptakan makhlik lain sebagai penghuni bumi, yaitu tujuh puluh orang laki-laki. Namun tidak semuanya langsung diciptakan, melainkan satu persatu Allah SWT menciptakannya.Apabila seorang meninggal, maka langsung diciptakan yang lain. Masing-masing darimereka berumur 70.000 tahun.Konon,setahun pada masa itu sama dengan seribu tahun pada masa sekarang.Tatkala telah mati tujuh puluh lelaki itu, kemudian Allah ciptakan Jin.

Allah berfirman : "Dan Dia menciptakan jin dari nyala api. ( Q.S. 55 : 1 )

      Sebagian dari jin-jin itu ada yang berkaki empat,berkakdua, dan ada yang terbangKemudian Allah SWT mengutus salah satu seorang di antara mereka yang bernama Yusuf untuk memberika pengajaran ilmu dan syariat agama. Namun, jin-jin itu banyak yang mendustakan ajaran-ajaran tersebut yang menyebabkan Allah SWT mematikan semuanya. Penghuni bumi berikutnya adalah suatu makhluk yang berpasangan. Rupanya seperti binatang.Keluar dari dalam neraka.Binatang itu pun beranak, dan anaknya dinamakan dengan AZAZIL. Setelah cukup besar, Azazil mulai melakukan peribadatan kepada Allah SWT seribu tahun lamanya. Setelah itu, Allah SWT mengangkatnya ke langit pertama.Selama seribu tahun, di sini pun ia tekun beribadah. Allah SWT menganugerahkannya sayap yang terbuat dari manikan yang hijau. Dengan ijin-Nya maka terbanglah ia ke langit kedua.Seribu tahun lamanya pula ia beribadah. Demikianlah, pada tiap-tiap lapisan langit ia beribadah selama seribu tahun lamanya,hingga ke lapisan langit ketujuh.

    Sementara itu, di bumi saat itu sudah ada penghuni lainnya, yaitu dari bangsa jin yang bernama JANNA. 70.000 tahun lamanya hingga lahir anak cucunya.Kata ahli tafsir yang lain, delapan belas ribu tahun mendiami bumi yang kemudian menjadi sombong dan kufur. Allah SWT pun mematikan janna. Sebagai gantinya adalah yang bernama BANUNAL JANNA. Ia mendiami bumi selama delapan belas ribu tahun lamanya. Ia juga dimatikan o;eh Allah SWT.

    Sementara itu, di atas langit sana, Azazil bersama para Malaikat masih khusuk beribadah. Azazil menjadi penghulu para malaikat selama tujuh ribu tahun lamanya dalam beribadah. Hingga pada satu waktu, Azazil mengajukan suatu permohonan kepada Allah SWT, katanya : " Ya tuhanku,tujuh ribu tahn hamba-Mu ini berbuat kebaikan pada-Mu dalam tujuh lapis langit ini. Jikalau dianugerahkan oleh-Mu,hamba-Mu mohon hendak turun ke bawah ke langit keenam,berbuat kebaikan kepada-Mu."

    "Pergilah engkau !", tegas Allah SWT.

Turunlah Azazil atau iblis itu bersama tujuh ratus Malaikat pengiringnya ke langit keenam.Setelah merasa cukup, ia pun memohon ijin lagi kepada Allah SWT agar diturunkan ke angit kelima. Di langit kelima pun ia memohon diturunkan ke langit yang di bawahnya, dan demikian seterusnya hingga sampai mereka di langit dunia.

Di langit dunia, Azazil atau iblis mengajukan suatu permohonan pula : " Ya Tuhankum, hambamu hendak memohon turun ke bumi dengan para malaikat. Bahwasanya hamba-Mu hendak beribadah kepadamu di bumi itu. Ya Tuhanku , betapa Bananul Janna telah banyak berbuat kerusakan di muka bumi.Anugerahkanlah atas hamba-Mu ini bersama para malaikat berbuat kebaikan ke hadirat-Mu di muka bumi itu."

  Alla SWT pun mengabulkan permohona Azazil itu. Diturunkanlah ia bersama tujuh ratus Malaikat yang mengiringnya untuk beribadah di muka bumi, setelah sebelumnya Banunal Janna dimatikan karena banyak berbuat kerusakan.

Setelah delapan ribu tahun lamanya beribadah, Iblis mencoba mengemukakan ungkapan hatinya bahwa di muka bumi inilah ia begitu betahnya, dan tidak ada tempat lain yang membuatnya demikian betah.Dan memohon agar selamanya ia berada di muka bumi untuk berbakti kepada Allah SWT. Sampai pada satu waktu, Allah SWT berkehendak menurunkan suatu keterangan kepada Azazil,

firmannya : Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: " Sesungguhnya Aku hendak  menjadikan khalifah di muka bumi". (Q.S. 2: 30).

Mendengar firman tersebut, Iblis menjadi berduka, disebabkan dengkinya. Mereka (para Malaikat ) pun bertanya kepada Allah SWT mengenai siapa yang akan menjadi khalifah itu. " Adam namanya," jawab Allah SWT. Mereka berkata ,"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau.

Allah SWT berfirman : " Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang engkau tidak ketahui." (Q.S. 2 :30)
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Pesanan Hari Ini

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

by Ahmad AlFateh