Monday, December 14, 2009

Pakar-perlembagaan-setuju-kes-nizar-diadili-panel-11-hakim

| |
0 comments
KUALA LUMPUR, 14 Dis: Pensyarah perlembagaan dari Singapura, Kevin Tan dan pakar perlembagaan tempatan, Shad Saleem Faruqi, bersetuju dengan permohonan Menteri Besar Negeri Perak Pakatan Rakyat, Mohd Nizar Jamaluddin untuk diadili Panel 11 hakim.


Shad Saleem Faruqi berpendapat, penyertaan lebih ramai anggota panel hakim akan menjurus kepada penghakiman yang lebih adil.

Nizar Jamaluddin yang merayu agar dikembalikan kedudukannya sebagai MB Perak berkata, kes ini bakal menentukan siapa sebenarnya MB negeri Perak, malah keputusannya bakal memberi kesan kepada jawatan Perdana Menteri kelak. Justeru itu, beliau memutuskan untuk memohon agar anggota panel diperluaskan kepada 11 hakim selepas dinasihat peguamnya.

Ketika berucap dalam forum bertajuk "Ke arah mana Perlembagaan? Natijah dari Krisis Perak" (Whither the Constitution? Lessons to be learnt from the Perak Crisis), anjuran MerdekaReview pada malam 9 Disember lalu, Nizar Jamaluddin mengambil contoh satu kes pengedaran dadah yang didengar oleh panel tujuh hakim, dan bertanggapan Mahkamah Persekutuan harus sekurang-kurangnya membenarkan lebih daripada panel lima hakim untuk mendengari kesnya.
Kevin Tan (gambar) yang tidak tampil sebagai panelis, ketika ditemuramah oleh wartawan selepas forum berlangsung, bersetuju bahawa permintaan Nizar Jamaluddin adalah wajar.
Kevin berkata, "Jika dilihat kebanyakan negara, secara lumrahnya, apabila berdepan dengan kes yang mustahak, adalah lebih baik jikalau melibatkan lebih ramai hakim.
"Oleh itu, saya menganggap adalah wajar apabila mereka meminta untuk didengar oleh lebih ramai hakim."
Pada masa yang sama, Kevin Tan mencadangkan agar hakim yang berpengalaman dalam kes perlembagaan untuk mendengar kes Nizar, "saya mengharapkan beberapa orang hakim yang pernah membuat penghakiman untuk kes perlembagaan untuk terlibat dalam kes ini, seperti Richard Malanjum dan Gopal Sri Ram."

"Wajar penghakiman dibuat kemudian"
Profesor Perundangan Universiti MARA, Shad Saleem Faruqi berpandangan bahawa Sultan Perak, Sultan Azlan Shah boleh melantik MB yang baru, memandangkan PR telah kehilangan majoritinya dari segi ADUN-nya. Meskinpun begitu, Shad Saleem Faruqi bersetuju dengan permohonan Nizar, walapun pengadilan Panel 11 hakim tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia.

Shah Saleem Faruqi bertanggapan bahawa Ketua Hakim, Zaki Azmi harus mempertimbangkan permohonan ini, untuk membolehkan perbicaraan yang lebih adil.

Nizar telah memohon agar kesnya diadili oleh panel 11 hakim pada 5 November, namun panel lima hakim Mahkamah Persekutuan sebulat suara menolak permohonannya tanpa sebarang alasan, dan terus membicarakan kesnya.

MB yang digulingkan sejak Februari tahun ini menceritakan perkembangan yang berlaku selepas rampasan kuasa, malah mempertikaikan Mahkamah Persekutuan yang gagal membuat penghakiman segera, menyebabkan "keadilan tertangguh".
Nizar (gambar kanan) berkata, "kami melalui perbicaraan selama enam jam setengah, setelah mendengar hujahan kedua-dua pihak Peguam Negara dan peguam kami. Tetapi, jawapan yang kami perolehi adalah 'penghakiman akan diumumkan pada tarikh yang akan ditentukan kemudian'."
Beliau memetik pepatah, "keadilan yang tertunda adalah keadilan yang dinafikan!"
Namun demikian, Kevin Tan tidak menyetujui Nizar dalam perkara ini, dan menganggap adalah wajar jikalau panel lima hakim yang diketuai Alauddin Mohd Sheriff memerlukan lebih masa untuk membuat pertimbangan.

Semasa dalam sesi soal jawab, Kevin meluahkan pandangannya, "saya rasa, jikalau kamu memperolehi penghakiman dengan serta merta, kamu akan berkata, 'Alamak! Mereka membuat penghakiman tanpa perlu pertimbangan pun!'"
Majoriti ditentukan dalam DUN?
Di samping itu, Kevin Tan ketika mengutarakan pandangannya dalam sesi soal jawab, menekankan bahawa penafsiran perlembagaan perlu konsisten dan harmoni untuk memberi makna kepada perlembagaan.

Beliau memetik artikel 16(6) Perlembagaan Negeri Perak untuk menjelaskan pandangannya, "apabila MB hilang percaya daripada majoriti, maka beliau merayu kepada Sultan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri. Namun, jikalau Sultan bertitah, 'tidak, beta tidak akan berbuat demikian', maka tiada pilihan untuk MB ini melainkan meletak jawatan."

Kevin Tan menyusul dengan pertikaian, "siapa pula yang boleh menentukan bahawa MB telah hilang percaya daripada majoriti?" Setelah mengkaji Perlembagaan Negeri Perak, Kevin Tan menyimpulkan, "keputusan bahawa MB telah hilang percaya majoriti mesti ditentukan oleh DUN sendiri," hanya dengan ini Perlembagaan Negeri Perak boleh ditafsirkan dengan wajar.
Shad Saleem Faruqi (gambar kanan) sebaliknya berpendapat bahawa Sultan tidak semestinya perlu mengenalpasti sama ada MB hilang percaya atau tidak di dalam Dewan Undangan Negeri.
Ketika ditanya oleh wartawan selepas forum, Shad Saleem Faruqi sambil senyum berkata, "Malah Sultan boleh memanggil semua Adun ke istana. Baginda hanya memerlukan beberapa kerusi yang tambahan sahaja."
Mesyuarat bawah pokok, Sah!
Walau bagaimanapun, Kevin Tan menyetujui pandangan Shad Saleem Faruqi yang lain, iaitu dalam situasi Malaysia yang tidak mempunyai Akta Anti-Lompat Parti, wakil rakyat boleh berpaling tadah dalam masa yang singkat.

Lompatan dari parti ke parti menjurus kepada kesukaran rakyat untuk mengenalpasti siapa yang disokong oleh wakilnya untuk menjadi MB.

"Jalan yang paling baik untuk menyelesaikan masalah ini adalah membubarkan DUN, dan mencari jawapannya!" kata Kevin Tan.
Kevin Tan disenaraikan sebagai salah seorang panelis dalam forum yang dianjurkan oleh MerdekaReview ini, bersama Shad Saleem Faruqi dan Mohd. Nizar Jamaluddin.
Walau bagaimanapun, Kevin Tan gagal tampil sebagai panelis kerana polis mengenakan syarat terhadap pensyarah dari Singapura ini untuk mendapatkan Pas Ikhtisas sebelum hadir sebagai panelis.

Walaupun rampasan kuasa kerajaan negeri Perak bermula kerana penyeberangan parti tiga orang ADUN, namun peguam untuk speaker Pakatan Rakyat V.Sivakumar, Tommy Thomas bertanggapan bahawa lompat parti bukan satu masalah dalam sistem demokrasi.
Malah, Tommy Thomas menganggap usul undi tidak percaya terhadap Menteri Besar mahupun Perdana Menteri adalah sesuatu yang lumrah dalam sistem demokrasi untuk menguji sejauh manakah sokongan terhadap ketua kerajaan itu dari masa ke masa.
Beliau mengungkit insiden bekas Ketua Pembangkang, Wan Azizah Wan Ismail mengusulkan undi tidak percaya terhadap bekas PM Abdullah Ahmad Badawi.

Tommy Thomas berkata, "namun speaker tidak menerima, maka pengundian tidak boleh dijalankan dalam dewan. Ini adalah bercanggahan dengan perlembagaan. Speaker tidak boleh menghalang ahli dewan untuk melaksanakan prinsip perlembagaan."

Shad Saleem Faruqi menambah, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat yang sedia ada tidak menyatakan dengan jelas bagaimana untuk mengusulkan undi tidak percaya, maka pindaan terhadap Peraturan Mesyuarat adalah diperlukan.
Kira-kira 250 orang hadir ke forum ini untuk menyaksikan pertembungan pandangan antara panelis.

Walaupun bercanggah pendapat dalam isu-isu tertentu, namun panelis berkongsi pandangan yang sama dalam beberapa isu asas.
Selain sebulat suara menyetujui "bubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya" adalah penyelesaian kepada kemelut Perak, panelis juga menyetujui bahawa sidang mesyuarat pada 3 Mac di bawah pokok adalah mesyuarat yang sah.
Shad Saleem Faruqi berkata, "tempat tidak penting. Mesyuarat boleh diadakan di mana-mana tempat."
Beliau mengambil contoh ketika bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang diubahsuai, mesyuarat DUN bersidang di Universiti Sains Malaysia.

Namun, Shad Saleem Faruqi tidak bersetuju dengan keputusan Sivakumar untuk menggantung sembilan orang ADUN, dengan tanggapan bahawa tindakan ini tidak ada kewajarannnya.

"Sama ada Speakar mahupun Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan tidak boleh menggantung ADUN, melainkan ada ADUN yang salahlaku, melanggar disiplin.

Oleh itu saya tidak dapat menyokong tindakan Sivakumar untuk menggantung sembilan daripada 59 orang ADUN," kata Shad Saleem Faruqi.
Read More

kaji semula ucapan 'salam 1 malaysia'-ulama

| |
0 comments
Mohd Yusri Amin


KOTA BHARU, 14 Dis: Selepas Islam Hadhari tenggelam bersama Tun Abdullah Ahmad Badawi, kini rakyat digalakkan melakukan perbuatan bidaah (tidak menjadi amalan Nabi Muhammad saw) apabila dipaksa melafazkan ucapan 'Salam 1Malaysia’.



Ulama menjelaskan ucapan seperti itu merupakan satu perbuatan bidaah dan tidak ada dalam Islam.



Malah, kata mereka ucapan itu seperti mempersendakan Islam yang menganjur umatnya melafaz ucapan 'assalamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh'.



Sehubungan itu, ia perlu dikaji semula dan pandangan dari para ulama yang adil perlu diambil untuk menilainya.



Bekas Yang Dipertua Abim Kelantan, Mohamad Mustafa berkata, ucapan Salam 1Malaysia adalah salam nasionalisme yang berpangkal kepada tuntutan agama.



"Rasulullah saw tidak pernah mengajar 'Salam 1Madinah ketika baginda mula-mula menegakkan kerajaan Islam selepas diusirkan kafir Quraisy dari Mekah.



“Sekiranya mahu melaksanakan Islam dan bukan menjadi penghancur kepada amalan Islam berilah salam yang sempurna. Ini sesuatu yang cukup memalukan umat Islam di negara ini," katanya.



Ucapan Salam 1Malaysia kini seperti menjadi peraturan yang diwajibkan pembaca berita di media elektronik di negara ini. Ucapan itu dilafazkan ketika awal dan akhir membaca berita.



Bagaimanapun ramai ulama yang mencari makan dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak menegur perbuatan tersebut biar pun ia jelas bercanggah dengan Islam.



Begitu juga Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria membisu. Beliau sebelum ini dilihat lebih cepat mengkriitik dan mempersendakan pemimpin PAS.



Mohamad yang juga Adun Demit turut meluahkan rasa curiga terhadap slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kerana dalam ajaran Islam mestilah Allah swt didahulukan dalam segala hal.



Katanya juga, tauhid amali tidak dilaksanakan kerajaan BN sejak menerajui negara ini pada 1957.



“Dari segi dasar pemerintahan negara, Islam tidak dimartabatkan sebab Allah swt tidak didahulukan, bahkan Islam kerana hak Allah swt tidak ditunaikan.



“Mereka telah mensyirikkan Allah SWT dengan menduakan sistem dalam melaksanakan undang-undang. Inilah yang dinamakan sebagai syirik nasional,” katanya di sini.



Beliau juga berkata, konsep 1Malaysia yang dilaungkan perdana menteri sekarang sekadar mengajak rakyat bersatu di atas dasar seperti diamalkan di United State America.



Sedangkan kata beliau penyatuan sebenar bagi umat Islam berdasarkan kepada tauhid
Read More

Rehal warisan negara

| |
0 comments

Oleh Dr. Indrawati Zahid
REHAL atau rahl dalam bahasa Arab merupakan seni ukiran kayu yang digunakan untuk meletakkan al-Quran yang hendak dibaca. Dalam bahasa Inggeris, rehal dikenali sebagai Quran stand.
Rehal dihasilkan daripada dua keping papan yang ditanggamkan secara bersilang dan permukaannya diletakkan kitab suci Al-Quran.
Seni ukiran kayu ini merupakan salah satu hasil ciptaan khusus orang Islam. Dan kerana Islam itu begitu rapat hubungannya dengan Melayu atau sering disinonimkan dengan orang Melayu, maka tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa di rumah orang-orang Melayu pasti ada menyimpan sekurang-kurangnya sebuah rehal.
Seni ukiran pada rehal memaparkan keindahan rekaan hiasan yang pelbagai dan sekali gus menggambarkan ketinggian tamadun orang Islam sejak dahulu sehingga sekarang.
Sesuai dengan fungsinya untuk menampung kitab suci al-Quran, alat ini ternyata satu alat yang penting dalam amalan dan pengajaran Islam.
Dari segi reka bentuknya, rehal dihasilkan dengan ukuran ketinggian yang lebih tinggi dari lutut demi memuliakan kedudukan kitab suci ini di samping memastikan keselesaan bagi individu yang membacanya.
Rehal yang digunakan untuk menampung al-Quran apabila aktiviti membaca Quran dilakukan, diletakkan di atas lantai dengan pembaca al-Quran ini akan duduk bersimpuh bagi perempuan manakala duduk bersila bagi lelakinya.
Dasi segi ukiran hiasan pada rehal, terdapat beberapa motif yang lazim digunakan, iaitu motif flora, geometrik, kosmos dan kaligrafi.
Motif flora yang sering diukir pada rehal adalah seperti bunga matahari, bunga kundur, jari buaya; motif kosmos melibatkan ukiran gambaran matahari, bulan, bintang, gunung dan sebagainya; dan motif kaligrafi merupakan ukiran tulisan klaigrafi Arab daripada ayat-ayat suci al-Quran.
Motif-motif ini kemudiannya digubah menjadi pola atau corak hias yang tertentu. Rehal direka bentuk sedemikian rupa bagi mencerminkan nilai estetik dan pengudaraan (ventilation) dalam seni reka ukiran yang secara langsung mempunyai makna dan falsafah dalam pandangan hidup orang Melayu.
Sunggupun begitu ukiran yang bermotif kaligrafi ayat-ayat al-Quran tidak digalakkan kerana kedudukan rehal yang biasanya diletakkan berhadapan dengan kepala lutut semasa posisi duduk bersila atau bersipuh apabila aktiviti membaca al-Quran dilakukan.
Larangan ini juga bertitik tolak dari keprihatinan bahawa kemungkinan ia akan diletakkan atau disimpan di tempat yang kurang sesuai sehingga boleh menjejaskan kesucian al-Quran.
Sementara itu, teknik ukiran yang memaparkan pelbagai motif ini direpresentasi melalui tiga jenis teknik ukiran, ukiran timbul, ukiran tebuk separuh tembus dan ukiran tebuk tembus.
Keindahan, falsafah dan ketamadunan Islam ini dapat dihayati dan diapresiasi dalam Pameran Rehal yang akan diadakan di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya mulai 12 Oktober – 13 November 2009.
Sebagai pusat rujukan dunia tentang Pengajian Melayu, Akademi Pengajian Melayu mengambil langkah yang proaktif untuk mengadakan pameran rehal ini selama sebulan di Muzium Etnografi Melayu, Akademi Pengajian Melayu, penjualan kraf, rehal dan khat pada 20 Oktober – 22 Oktober 2009 dan Wacana Warisan: Rehal pada 22 Oktober 2009.
Ahli-ahli panel wacana ini terdiri dari Prof. Dato Dr. Othman Yatim (Akademi Pengajian Melayu), Mustapa Wan Su (Balai Seni Wan Po) dan Prof. Dato Dr. Mohd Zulkifli Mohd Yusof (Akademi Pengajian Islam).
Wacana ini akan dipengerusikan oleh Prof. Dr. Wan Abdul Kadir Wan Yusoff. Semua yang berminat dijemput hadir dan tidak dikenakan sebarang bayaran.
* Prof. Madya Dr. Indirawati Zahid adalah Ketua Jabatan Dokumentasi Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya.
Read More

Motivasi dan minat pengaruhi tindakan

| |
0 comments

REFLEKSI Oleh DR. ISMAIL ZAIN
MOTIVASI dan minat merupakan dua aspek ciri dalaman seseorang individu yang mampu mempengaruhi tindakan. Gabungan kedua-dua aspek ini membolehkan seseorang individu itu menghadapi cabaran dengan lebih berani, berkeyakinan dan bertanggungjawab.
Walau bagaimanapun ciri-ciri dalaman ini bukanlah sahaja boleh dipupuk secara semulajadi tetapi harus mempunyai daya penggerak melalui rangsangan. Rangsangan inilah yang boleh menimbulkan minat, menggerakkan semangat dan menjana minda ke arah mencapai destinasi yang dihajati.
Dalam hal ini pelajar-pelajar harus mencari rangsangan tersebut yang boleh merupai nasihat, pengalaman, tontonan, lawatan sambil belajar, informasi, kursus atau penglibatan diri dalam satu-satu aktiviti penyuburan diri.
Bak kata pepatah Melayu ”tak kenal maka tak cinta” begitulah juga dengan perkara ini. sebagai contoh seseorang pelajar yang mengikuti taklimat tentang sesuatu bidang kerjaya melalui lawatan atau penglibatan secara langsung di lapangan akan mendapat maklumat secara lebih mendalam dengan merasai sendiri keseronokan bidang kerjaya tersebut.
Dengan itu besar kemungkinan akan mendatangkan kesan yang positif terhadap minat dan motivasi dirinya terhadap bidang kerjaya tersebut.
Oleh yang demikian pelajar seharusnya mengikuti pelbagai program yang mampu menimbulkan minat dan menggerak motivasi diri dalam penentuan masa hadapan pelajar. Dalam kursus-kursus atau kem motivasi yang menumpukan perhatian terhadap kemahiran belajar, kemahiran berkomunikasi dan pemilihan kerjaya, pelajar harus mengambil peluang untuk turut serta.
Penyertaan bukan sekadar memenuhi kehendak ibu bapa atau hanya untuk memenuhi masa lapang sahaja, tetapi perlu mempunyai matlamat dan penglibatan yang menyeluruh.
Oleh yang demikian pelajar memanglah digalakkan menyertai pelbagai program penyuburan diri terutama sewaktu cuti persekolah. Anda juga harus bijak memilih program-program tersebut berdasarkan beberapa kriteria yang terkandung dalam senarai semak seperti berikut:
• Adakah objektif program tersebut memenuhi bidang pelajaran
• Adakah badan pengajuran tersebut mempunyai fasilitator yang profesional yang berkaitan dengan bidang pendidikan.
• Adakah aktiviti yang dijalankan itu memenuhi kehendak pendidikan masa kini.
• Sejauhmana aktivit-aktiviti yang dijalankan dapat melibatkan keseluruhan peserta kursus.
Manakala peranan anda ketika mengikuti kursus tersebut perlulah memenuhi beberapa kriteria berikut:
• Penumpuan terhadap input kursus
• Penglibatan diri secara menyeluruh dalam aktiviti yang dijalankan
• Penampilan diri dalam diskusi dan persembahan
• Interaksi dalam aktiviti sosial
• Toleransi dalam kumpulan
Dengan memenuhi kiriteria di atas maka kursus atau aktiviti yang anda ceburi sebagai salah satu kegiatan luar bilik darjah mampu menjadi nilai tambah terhadap pembelajaran di bilik darjah serta sekali gus meningkatkan minat dan motivasi diri dalam proses pembelajaran menuju kejayaan.
Read More

Kesediaan penentu keberkesanan pembelajaran

| |
0 comments

Seronok Belajar Oleh Dr Ismail Zain
SEBELUM guru memulakan pengajaran, mereka lazimnya bertanya kepada murid-murid sama ada mereka sudah bersedia untuk belajar atau belum. Malah perkataan bersedia digunakan dalam pelbagai situasi seperti bersedia untuk bermain, bersedia untuk berbincang, bersedia untuk diperiksa, bersedia untuk makan, bersedia untuk solat serta berbagai persediaan lagi.
Kesediaan ialah istilah yang merupakan satu bentuk proses yang melibatkan pengintegrasian aspek fizikal, mental, dan emosi (kejiwaan) seseorang insan dalam melaksanakan sesuatu tindakan. Seseorang murid yang sudah bersedia untuk belajar contohnya mampu menghayati dan memahami sesuatu pelajaran dengan lebih mudah berbanding dengan murid yang masih belum bersedia di mana di akhir pembelajaran mereka akan berada dalam keadaan kekeliruan.
Justeru, murid-murid harus berada dalam keadaan bersedia di sepanjang masa agar sebarang tindakan yang bakal dilakukan nanti mencapai tujuan asalnya.
Kesediaan fizikal: Kesediaan fizikal merangkumi aspek manusia dari segi perlakuan serta tindakan, keadaan sekitar seperti kebisingan atau kekurangan peralatan atau bahan yang boleh menggugat kesediaan untuk belajar. Sebagai contoh seseorang murid yang masih berbual dengan rakan ketika guru sedang mengajar atau tidak menyediakan peralatan belajar seperti buku dan alatulis menunjukkan murid tersebut masih belum bersedia untuk belajar. Manakala keadaan kesihatan seseorang murid juga memberi kesan yang besar terhadap proses pembelajaran.
Kesediaan mental: Kesediaan mental merujuk kepada kemampuan memberi fokus, penetapan matlamat, kesanggupan dan kematangan berfikir secara kritis dan kreatif dalam penyelesaian sesuatu masalah tanpa mengikut nafsu semata-mata. Seseorang murid yang bersedia dari segi mental mudah menerima pelajaran, bersifat rasional serta bijak membuat keputusan yang menguntungkan semua pihak.
Kesediaan emosi (kejiwaan): Emosi membawa pengaruh yang besar dalam sebarang tindakan. Ketenangan jiwa mampu menstabil serta mengawal diri daripada terlibat dengan perlakuan yang boleh membinasakan diri kita sendiri. Ketenangan jiwa dapat memandu murid supaya lebih fokus, yakin dan bersemangat untuk belajar. Keadaan ini membolehkan murid mendapat ilmu dengan lebih mudah serta memahami topik pembelajaran yang diajar oleh guru.
Di sini jelas menunjukkan bahawa aspek persediaan diri adalah penting dalam penentuan ke arah kejayaan melalui penglibatan murid secara aktif di kelas maupun di luar kelas. Manakala murid yang tidak bersedia akan terasa dirinya terasing, fikirannya buntu dan jiwanya lemah serta mudah kecewa apabila berhadapan dengan cabaran.
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Pesanan Hari Ini

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

by Ahmad AlFateh