Tuesday, February 02, 2010

60 remaja mula merokok setiap hari

| |

Oleh ROHANI IBRAHIM

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan menganggarkan antara 50 hingga 60 remaja memulakan tabiat merokok setiap hari di negara ini.
Sebahagian besar daripada mereka akan menjadi penagih rokok apabila dewasa dengan setiap seorang akan membelanjakan RM5,544 setahun untuk membeli rokok, pemetik api, kos rawatan penyakit dan membaiki barang yang rosak kerana asap rokok.
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abd. Latiff Ahmad berkata, kos berkenaan dikira berdasarkan seorang yang menghisap 20 batang rokok berharga RM5.40 sekotak sehari.
Tambah beliau, golongan remaja di negara ini sudah mula mengambil alih tempat orang dewasa sebagai perokok.
``Satu perkara yang amat sukar dilakukan ialah menghalang atau menyekat golongan remaja daripada cuba merokok.
``Kempen-kempen anti-merokok yang dijalankan di sekolah-sekolah dan penguatkuasaan peraturan yang melarang seseorang di bawah umur 18 tahun daripada membeli rokok dan produk berasaskan tembakau nampaknya belum lagi berkesan,'' katanya.
Abd. Latiff berkata demikian pada pelancaran Minggu Tanpa Tembakau Sedunia Peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya di Pasar Seni di sini hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Pengarah Bahagian Kawalan Vektor Kementerian Kesihatan, Dr. Marzukhi Mohd. Isa.
Abd. Latiff menambah, peningkatan jumlah remaja yang merokok adalah kesan daripada strategi pemasaran yang dilakukan oleh syarikat rokok yang sengaja ditujukan kepada golongan remaja.
```Ini termasuk iklan jenama rokok melalui media dan juga promosi melalui aktiviti-aktiviti sukan dan hiburan yang ditaja oleh syarikat rokok.
``Golongan remaja memang mudah terpesona dengan gaya hidup bergaya dan hebat yang dipaparkan di dalam iklan berkenaan,'' kata beliau lagi.
Oleh itu katanya, semua pihak perlu meningkatkan pengetahuan dan kesedaran tentang bahaya merokok serta berazam untuk tidak merokok.
```Selain mendapatkan khidmat kaunseling dan terapi gantian nikotin di klinik-klinik yang berdekatan mereka yang ingin berhenti merokok juga boleh berjunjung ke Klinik Berhenti Merokok, Institut Perubatan Respirotari, Kuala Lumpur,'' katanya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Pesanan Hari Ini

“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.”

(Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

by Ahmad AlFateh